Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skriver kallstart så länge, vill inte varmköra bilen med bluddrande gång som kan äventyra katalysatorn.

IGÅR:
Läste ut felkod med vol-fcr igår ”CI-121 Engine Coolant Temp Signal Faulty.
Läste ut live och fann 15 grader kyltemp och 16 grader på utetemperatur i garage.

Detta i samband med att jag håller på med lösa felkoder på ABS:en, så igår passade jag på kolla instrumentets-felkoder också, men kollade inte M4.4’n.

IDAG
Idag skulle jag bara flytta bilen från trång parkering för att meka, vid start så bluddrar den och tänder Lambda lampan, så den fick stå kvar.
Har inte haft tillfälle läsa felkoder idag ännu, behövde omprioritera och fick en tid att passa,
ska självklart kolla så fort jag kan.

Jag hann iaf ta isär tempgivaren och mätte 2780 Ohm

Försökte starta med tempgivaren urkopplad, men bilen startade bluddrandes igen.

Försökte även med luftmassemätaren urkopplad, då tjurade bilen men gick igång bluddrandes till sist.

Vid båda startförsöken så startade kylfläkten på max varvtal, som fortsatte efter nyckeln togs ur tändningen men
stängde av sig själv på någon tidsfördröjning, ca 3min.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Hittat på annat Volvoforum angående kylvattentempgivaren. Det förefaller att stämma rätt bra :-)

""I measured the Ohm readings on a brand-new Volvo ECT for 1998 S70 a few years ago in my kitchen/freezer etc.
The readings were (these were actual measurements):

* -20C: 16,000 Ohms (16 kOhms)
* 0C: 7,300 Ohms
* 20C: 2,600 Ohms
* 80C: 300 Ohms
* 90C (Operating Temp): 200 Ohms
* 100C: 150 Ohms""
Svanis skrev: Idag, 17:35 Vid båda startförsöken så startade kylfläkten på max varvtal, som fortsatte efter nyckeln togs ur tändningen men
stängde av sig själv på någon tidsfördröjning, ca 3min.
Var AC:n på? Då tvångsstartar kylfläkten oavsett motortemperatur om bilen står stilla eftersom det inte blir någon fartvind genom kondensorn
Nix ingen AC igång

Kan tillägga att den startat omgående oklanderligt , under den korta tid jag ägt den.

Känns logiskt att den kör fläkten om den inte får info från givaren, för att säkerställa kylningen.
Jag prövade även att sätta ihop tempgivaren igen, men fläkten körde på max ändå även vid det 3:e testet

Jag vet iaf att jag inte pillat i den sidan av motorrummet, så har inte kommit åt något där.

Däremot på förarsidan, där har jag fått demontera och spänna upp insugsröret, för att komma åt ABS-modulen.
Såg att vakumslang på en magnetventil monterad baksida luftfilterbox, behöver ersättas inom närtid.

Antar att startspray kring tänkbar vakumläcka kan vägleda, då inte säkert att felkoden har med bluddrande gången att göra.
Men iofs så den felkoden dök upp igår för första gången, så jag drar paralleller med bluddrande gången.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Såg att ingen öppnat ECM boxen sedan fabrik, då engångsskruven sitter kvar.

Skadar väl inte att ta ur ECM ur boxen och spraya elektronikrengöring i kontaktstycket, efter urkoppling batteri först.

Gjorde det på 97:an i förebyggande, på den sprayade jag även vaselinspray efter att elektronikrengöringen dunstat.
Efter båda sprayningarna, så jackade jag i ECM och motionerade kontaktpinnarna i o ur flertal gånger.
Vad tror du om att ta ur och titta på stiften efter att den har bluddrat en stund.
Vore intressant att se om det är kopplat till en viss cylinder..
Tändkablarna kollade? Antar att en -98 har fördelare :-)
En stund, nja är rädd för skada katalysatorn som uppvisar oerhört fina besiktningsuppmätta reningsvärden.

Men visst kan stiften ur ändå, jag lånade en kompprovare tidigare i veckan för att jag är nyfiken

Tändkablar jajjamensan, här är det fördelare, inte hunnit med det.
Kom på att tändkabeln till tändspolen fick lossas för åtkomst ABS, men gick bra vid provtur efteråt

En hel del kan jag ju även låna från 97:an för att utesluta
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
Beställde ny termostat och tempgivare av Vparts, så tanken var byta i förebyggande, men PostNord levererade bara 1 av 2 paket till mig,
så självklart var det som så att det andra paketet innehåller givaren -den jag nu behöver för att kunna utesluta glapp i den nuvarande.

Kolla om det är bensin i vakuumslangen till b[…]

Det var ju bra, elfel som kommer intermittent &aum[…]

ELFEL från helvetet?

Kul att du hittade felet samt en eloge till dig s[…]

Oväsen från 740

Står bilen stilla utan växel i s&arin[…]