Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Du kan absolut bara byta ett hjul (oavsett vad däcksverkstaden säger). Ingenting sitter ihop mekaniskt mellan hjulparen som kan gå sönder.
Ja jag tänker mig att den lilla diffen som hunnit bli borde inte vara ett problem, men man brukar väl säga att man ska byta per axel? Men det beror kanske på hur mycket man hunnit slita däcken också.

Lövet skrev: Men....åk vidare ett tag och se vad som händer? Har det ens gått in i själva däcket? Om det är en kortare skruv så kan den ju sitta i bara gummit.
Nej det är tyvärr redan konstaterat punka, inte massivt men för mycket för att åka runt med, tappar ganska mycket luft ganska fort efter påfyllning.
StefanN skrev:Rätt säker på att dom inte lagar där.
Nej det är bilden jag fått också, men fråga går ju alltid.
batmac skrev:Ja jag tänker mig att den lilla diffen som hunnit bli borde inte vara ett problem, men man brukar väl säga att man ska byta per axel? Men det beror kanske på hur mycket man hunnit slita däcken också.
Du har en öppen diff, inget kommer gå sönder av att åka med olika mönsterdjup. Då skulle inte bilen tåla att svänga med ;)
Däcksfirmor försöker sälja däck, det är deras största prioritet. Men det finns absolut en säkerhetsaspekt med att inte åka med allt för olika mönster på samma axel, bilen kommer bete sig läskigt då i nödsituationer.
Fick som förväntat höra att det inte var något dom lagade, så det blev beställning av ett nytt.
Användarvisningsbild
av batmac
Så, då vart bilen brukbar igen efter några dagar med Volvon. 3500 pengar fattigare. Blev såklart en tvätt på det, det är ju trots allt helg.

pärlor.JPG
pärlor.JPG (581.19 KiB) Visad 1786 gånger
Idag passerade bilen 1000 mil, nästan på dagen sex månader sen uttag och det stämmer ju fint med 2000 mil per år :-)

IMG_1191.JPG
IMG_1191.JPG (158.84 KiB) Visad 281 gånger

Men det är också början på slutet, om inget oförutsett inträffar så kommer den rulla vidare hos en ny leasetagare från 1 juni. Inte pga missnöje, tvärtom. Det har varit en fröjd, ID.7 är en riktigt trevlig bil. Men med flytt och ändrade förutsättningar för laddning och parkering så blir detta rätt för stunden, även om jag redan har börjat sakna den.

Men men, det händer mycket spännande på elbilsfronten nu. EX60, IX3 och inte minst modellår 2027 av VAG-bilarna som nu äntligen får ett riktigt enpedalsläge, mobilnyckel, fysiska rattknappar, V2L och android automotive. Tror det kommer bli kanon och jag skulle inte bli förvånad om jag återkommer till en ID-bil framöver.

Tror inte motivationen att hänga i tvätthallen varje helg kommer vara lika stor med XC70n :-D
tvätt.jpg
tvätt.jpg (1.47 MiB) Visad 278 gånger
batmac skrev:Idag passerade bilen 1000 mil, nästan på dagen sex månader sen uttag och det stämmer ju fint med 2000 mil per år :-)

IMG_1191.JPG

Men det är också början på slutet, om inget oförutsett inträffar så kommer den rulla vidare hos en ny leasetagare från 1 juni. Inte pga missnöje, tvärtom. Det har varit en fröjd, ID.7 är en riktigt trevlig bil. Men med flytt och ändrade förutsättningar för laddning och parkering så blir detta rätt för stunden, även om jag redan har börjat sakna den.

Men men, det händer mycket spännande på elbilsfronten nu. EX60, IX3 och inte minst modellår 2027 av VAG-bilarna som nu äntligen får ett riktigt enpedalsläge, mobilnyckel, fysiska rattknappar, V2L och android automotive. Tror det kommer bli kanon och jag skulle inte bli förvånad om jag återkommer till en ID-bil framöver.

Tror inte motivationen att hänga i tvätthallen varje helg kommer vara lika stor med XC70n :-D
tvätt.jpg
Ja, det är trist när man måste skiljas från något man tycker om! Även om det "bara" är en bil, vilken ju kan bli som en familjemedlem. :-) När jag tittar på displayen och informationen så ser det ut som om elförbrukningen varit 22,1kWh/100km i snitt över dom körda 1000 milen. Är det rätt uppfattat av mig?
EbbevonVolvo skrev: Idag, 17:25 Ja, det är trist när man måste skiljas från något man tycker om! Även om det "bara" är en bil, vilken ju kan bli som en familjemedlem. :-) När jag tittar på displayen och informationen så ser det ut som om elförbrukningen varit 22,1kWh/100km i snitt över dom körda 1000 milen. Är det rätt uppfattat av mig?
Yes, det stämmer. Upplever att den har varit ganska törstig ofta under vintern, men tills dess försvar har det varit väldigt kallt och ofördelaktigt väder många turer. Men snittet är trots allt inte värre än Teslan på vinterhalvåret och det är en mycket mindre bil. Vi har det ju ganska kallt tidigt och bilen gick väl typ två veckor innan vinterdäcken åkte på.
Jag bor ju så långt söderut man kan bo i Sverige, och hade en tegelsten till bil som drog 1,94kWh/mil över tre år och 3800mil. Så förhoppningsvis kommer din förbrukning sjunka nu framöver till återlämnandet. Men nog trodde jag ändå att förbrukningen skulle vara lägre på en kombi som iD7:an är. Det ska bli intressant att se hur mycket det sjunkit när du kört bilen i ett år.

Vinkelväxel och chuck införskaffade. Ska[…]

Vinande ljud följer automatlådan varvt[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Jag använde den här också https://[…]

Bytte ut ABS-modulen igår kväll Vid &ar[…]