Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min Volvo 745 med B230F Regina har slutat starta efter ett misstag med batteriet. Jag råkade lägga minuspolen mot pluspolen i en splitt sekund när jag höll på vid batteriet.

Bilen startade faktiskt efteråt och gick i ungefär 10 minuter, men jag märkte att den började gå allt trögare och trögare. Motorn kändes som att den tappade kraft och baksmällde en massa. Efter det dog motorn.

Nu när jag försöker starta den igen så går startmotorn runt, men den går ganska trögt och motorn startar inte alls längre.

Innan misstaget fungerade bilen helt normalt utan några startproblem.
Om motorn "går trögt" är det säkert batteriet som inte är bra. Du skriver "Jag råkade lägga minuspolen mot pluspolen i en splitt", om det gnistrade kan det hänt något. Men annars händer det inte då mycket. Framför allt tömmer det inte batteriet. Ladda batteriet, minst ett dygn och kolla om laddnings/generator lampan I instrumentet lyser med tändning på
filip231 skrev: Igår, 04:28 .. gick i ungefär 10 minuter..
Låter som om generatorn har slutat ladda efter missödet..
Lita inte på laddningslampan, den förblir släckt hur ynka lite laddström generatorn än ger. :-/
Erik Å skrev:Lita inte på laddningslampan, den förblir släckt hur ynka lite laddström generatorn än ger.
Jovisst är det så, men man ska alltid kolla att den lyser med tändning på. Och slocknar när motorn startat. Annars laddar det inte.
Mäta spänningen när motorn går är det enda rätta.
Jag har köpt en usb-laddare med voltmeter som sitter i cigg-tändaruttaget. 13.6V är ok laddning på pre-BMS-bilar :-)
Erik Å skrev: Jag har köpt en usb-laddare med voltmeter som sitter i cigg-tändaruttaget. 13.6V är ok laddning på pre-BMS-bilar :-)
Visst är det Ok. Men inte optimalt. På min 745-a gick det inte att ladda via cigg.uttaget. Dels var spänningsfallet för stort och cigg.uttaget funkar bara i X eller tändning på. Alltså bara med nyckei i. Jag satte en vippkontakt med original kabel åt ena hållet och kabel till 30 skenan i elcentralen åt andra hållet. Då funkade det. Voltmätaren visade då 12,5V med motorn igång i originalläge och 13,2V i direkt läge. Mäter jag på batteriet (fortfarande med motorn igång) visar den 14,1V. Så att ladda genom ciguttsget är ingen höjdare. Alternativet i så fall är att dra en kabel till kontaktstycket vid bränsleboxen. Eller direkt till batteriet.
Det kan vara stor skillnad på spänningen om du bara mäter spänningen i vila eller om du mäter när du laddar ett batteri (4 -7A). Där är väldigt klena kablar till cigg.uttaget
Användarvisningsbild
av Erik Å
lennarte skrev: Idag, 16:06
Det kan vara stor skillnad på spänningen om du bara mäter spänningen i vila eller om du mäter när du laddar ett batteri (4 -7A). Där är väldigt klena kablar till cigg.uttaget
Det blir inget spänningsfall i kablar som det inte flyter någon ström igenom. Ohms lag du vet.. :-D U= R * I
Funkar hur fint som helst på min V70.
Misstänker att generatorkolen tar slut vilken dag som helst nu efter nästan 67 000 mil men än laddar den stabilt med 13.7V :party:
Vill ju se hur många mil generatorn klarar, det var därför jag köpte voltmetern.
viewtopic.php?f=88&t=183372&p=1613142#p1613142
Erik Å skrev:Det blir inget spänningsfall i kablar som det inte flyter någon ström igenom. Ohms lag du vet.
Visst, men jag har en ungefär likadan USB-laddare som din. Jag har en "fast monterad" mobil telefoni som tripp och tankmätare sedan det slutade fungera i instrumentet. Och den visar (när telefonen laddas) 12,5V vid original läge och 13,2V i direkt läge när jag mäter 14,1V på batteriet. Dock då med en annan (riktig batteri mätare) där.
Det är nåt knas i elsystemet på din bil :-D

Det är nåt knas i elsystemet på d[…]

2x på besikting.

Fick en 2x pga att kabelfästet till min avtag[…]

Ska det se ut såhär? Matt, slitet, avsk[…]

Ännu en dag på rejmes. Alla slags kalib[…]