Eftersom en skenande motor skulle kunna leda till dödsolyckor så har åtminstone gasspjället två oberoende potentiometrar och en mikroprocessor som övervakar att båda ger samma värde. Blir skillnaden för stor sätts felkod, ETS-lampan tänds och bilen går in i limp home mode. Så är det tänkt iallafall, om det fungerar i praktiken är en annan sak. Marelli har ju inte riktigt imponerat
När man bygger om gasspjäll till beröringsfri givare så kopplar man tydligen en enda givarsignal till båda kanalerna på mikroprocessorn och därmed sätts övervakningen ur funktion. Känns lite läskigt faktiskt, en sån lösning hade knappast Volvo godkänt. Men mitt från Atech2 har nu gått 50k utan hyss..
Jag är rätt säker på att det är en liknande lösning i gaspedalen; två separata givare och sen övervakar motorstyningen att båda ger någorlunda lika signal. Om inte lär det bli ETS-lampa och Limp Home mode
Tjuvluft (tillfällig) skulle kunna ge märkbar ökning av motorvarvet, åtminstone på relativt lågt gaspådrag. Jag skulle ha letat vakuumläckor; spruckna slangar, bromsservo, EVAP purge valve, Support Air valve. Och EGR om sådan finns..
Marelli-gasspjäll behöver rengöras invändigt emellanåt, det blir kladdig beläggning som får spjället att klibba fast. Kan bli lite av ketchupeffekt när kladdet väl släpper

T-sprit, trasa och tops gör jobbet
Tvätt av Support Air Valve finns beskrivet här
viewtopic.php?f=19&t=175540
Förresten, kolla vakuumslangen från insuget till map-givaren som sitter vid kylarens överkant. Slangen utvecklar torrsprickor med tiden och motorstyrningen mäter då fel luftmängd på lågt gaspådrag.
Även slangen till EVAP purge valve kan behöva bytas, sitter precis bredvid..
viewtopic.php?f=16&t=187771&p=1626820#p1626819
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 667000 km, klarar den inte 1 000 000 blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Borde byta tätning på oljepumpen, en drivaxeltätning och yttre drivknutsdamasker. Lämpligt vårpyssel