- Idag, 12:42
Eftersom att din årsmodell har elektroniskt gasspjäll så har du även en elektronisk gaspedal.
På samma sätt som du reglerar dimmerfunktion på instrumentbelysningens reglage, som internt har fysiska kontaktytor,
så fungerar gaspedalen på motsvarande elektroniskt sätt, förenklat förklarat så att säga.
Skillnad för gasen förstås innebär att du översätter ett fysiskt läge i gaspedal som påverkar en motor i gasspjället,
som i sin tur har lägesavkänning av spjällets vinkel, via dess kontakt med antingen
fysiska kontaktytor (original dessa årgångar) eller kontaktlösa kontaktytor via induktion/magnetism (ombyggda varianter)
Nu tänker jag ur en elektrikers perspektiv:
Jag tror att det är ett fysiskt glapp i fysiska kontaktytan.
Då jag tänker att din gaspedal kanske är nedsliten i den fysiska elektriska kontakten i gaspedalen och/eller original-gasspjället som troligtvis är mest sliten i de lägen där bilen vanligast har framförts i, för motsvarande hastighet.
Ex.vis när din bil var ny så var det 30/50/70/90/100/110 kmh på vägarna, idag är det ofta 30/40/60/80/100/110/120 skyltat.
Alltså om tidigare ägare oftast låg 10 kmh över hastighetsgräns så innebär det att gaspedal/gasspjäll är mest slitet
i de lägena som idag är de nya hastighetsgränserna.
Varför jag skriver original-gasspjället är att de var av fysiska kontaktytor, sedan många år tillbaka när gasspjäll renoveras,
så ersätts sådana kontakter med kontaktfria kontakter, mitt gasspjäll är renoverat på det viset av Atech2.
Dock är min gaspedal fortfarande förstås med fysiska kontaktytor, även om mtt gasspjäll är ombyggt.
Jag antar det enklaste är väl att byta gaspedalen om du har en långmilare, för då bör gasspjället redan vara bytt efter dessa år, förvisso kan det vara utbytt till den äldre konstruktionen om du har otur.
Om du kör i hastighet du brukar när detta händer, men nyttjar farthållaren istället,
om beteendet då upphör, är det högst troligen gaspedalen, men kvarstår det så kan man utesluta gaspedalen.
Fysiska kontakter kallas oftast reostat i detta sammanhang, du kan googla på det om du är nyfiken
Självklart kan det även vara luft/bränsle variationer, som möjligen någon annan kan förklara vad som händer där.
S70 2,5T 193hk man 1999
Nyinskaffad S70 2,5T 193hk aut 1998
S70 2,5 170hk aut 1997 sista skatten inbetald,
snart skattefri