Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nyinköpt lågmilare som visat sig ha föroreningar i expansionskärl,
så här blir det lärpengar (köp med huvet inte hjärtat) tyvärr,
sög upp med glykolteströr och färgen är korrekt men med smådroppar av något, olja eller annat.

Som tur är detta ingen bil jag skulle ha till vardags, så ok med stillastående och lite huvudbry till sommaren.

Första intrycket jag fick var en sladdrig slang mellan termostathus och expansionskärl,
den är kladdig och känns som den möjligen håller på att lösa upp sig,
min första tanke var om den slangen verkligen har på ett tryckbart system att göra.

Nästa tanke var förstås huvudmisstänkta topplockspackningen, men enligt Robert DIY YouTube så är
på dessa vitmotor topplockblåsningar oftast att avgaser går ut i kylarvattnet.
Frågan är hur ser avgaser ut i kylarvattnet?

Sedan har jag sökt på forumet och insett det finns oljekylare också,
men tydligen först på -99:or om det stämmer, där kanske läckaget kunde ha varit annars.
Behövdes inte oljekylare på äldre motorer som min -98 ?
Svanis skrev: Idag, 19:57 ..Frågan är hur ser avgaser ut i kylarvattnet?
Det vet jag inte men det påstås att det känns tydlig avgaslukt om man sniffar i exp-kärlet

Oljekylaren tror jag kom dit för att dels förhindra överhettning på turboversionerna men också för att hålla oljan på konstant temperatur och därmed få bättre emissionsvärden och lägre förbrukning på snikmodellerna ;-) Min egen teori..
Håller sig oljan alltid på max 100C så kan man föreskriva lägre oljeviskositet utan att riskera problem vid extremlast under heta sommardagar..
Oljekylaren syns tydligt från undersidan; en rektangulär burk på trågets baksida med ett par 30mm gummislangar anslutna

En av dom viktigaste åtgärderna är[…]

Elpriset

Denna helg har jag inte köpt någon el a[…]

Ja 1300kr/st för Pirelli pz5 i dim 245/45r[…]

Android skärm Aliexpress

Ska försöka leta upp den. Kanske är[…]