Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Överallt.
De du köper cheapo är vanliga litiumbatterier med en nominell cellspänning på 3,7V.
Dessa specialbatterier man använder i Volvo on call har en cellspänning på 4,0V.
Eftermarknadsbatteriet ligger alltså på 7,4 och Volvo på 8,0.

Kemin skiljer. Bland annat. Dessa klarar av extrema temperaturer, såsom laddas även vid minusgrader och tolererar temperaturvariationer från skitjäklakallt till superdupervarmt.

Ett avnligt litiumbatteri mår sjukt dåligt av att laddas vid minsugrader, och kan faktiskt bli direkt brandfarligt vid dessa temperaturer.
De mår inte helelr bra av stark värme utan kan spontanantändas, och dessutom sjuker livslängd och kapacitet extremt.

Volvo on call använder Tadiran 1550-celler, två stycken. Dessutom med säkerhetschip vilket inte garanteras finnas i de billiga varianterna.

Här kan du läsa specifikationerna. Notera temepraturen vid vilken den kan laddas!

https://tadiranbat.com/wp-content/uploa ... -rev-D.pdf

Köpa cellerna löst kostar åtskilliga hundralappar styck. Det är liksom kvalitet vi pratar om här. Serils kvalitet. Du hittar även Tadirans batterier 8annan variant) i hjärtstartare och andra krävande tillämpningar. Batterier som funkar helt enkelt.

Nej, jag säljer inte detta. Jag är bara intresserad av batterier, batterikemi med mera och här rör det sig om en säkerhetsfunktion i en extremmiljö. Vist, snåla kan man göra men varför? Slå ut kostnaden på åtta år så är det faktiskt inte så extremt illa i det stora hela.

Och ja man kan köpa batterietm, original, och montera själv och sedan köpa programvara men då jag hört att den ytmonterade kontakten lätt går sönder så känner jag att då får verkstaden ta den risken - så slipper jag stå för en ny datamodul om den pajar....

Hur vet jag vad det är för batteri undrar ni säkert?
Jo jag sitter med ett volvo original framför mig på köksbordet just nu. Eftersom jag är intresserad så såg jag givetvis till att få med mig det gamla hem så jag kan undersöka det närmre.

Någon får gärna ta isär ett fejkbatteri och visa vad det är i. Tvivlar tyvärr starkt på att det är Tadiran 1550HC utan snarare något nomname standard litiumbatteri, av billigaste kvalitet. Alternativt någon form av superkondensatorlösning just för att inte riskera att brinna upp i kylan och värmen. men, funkar den om strömmen går....?
Ja, det är syftet - vid en olycka om bilen blir strömlös skall den ändå kunna kontakta räddningstjänsten via nödsamtalfunktionen genom detta interna batteri.
av least
Nej det är inte Tadiran batterier, det är EVE Energy i dessa kompatibla batterier.
EVE är även de OEM-tillverkare för VCC.
Nominell spänning för en modul (2 celler) är 8volt.

Cellerna är tillverkade i Kina, och säljs till ett mycket lägre pris när man inte är ansvarig reservdelsleverantör.
Cellen är inte sämre, men ansvarsbiten är mycket lägre.

Du har väl tagit isär ett kompatibelt batteri?

Och varför skulle VCM-modulen behöva bytas för att en ytmonterad kontakt slitits loss?
Hur hårt sliter man inte då? :-)

Självklart reparerar man modulen om detta är det enda felet?
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
I original EVE batteripaket sitter ett kretskort som ska skydda mot brand om det skulle bli fel i laddelektroniken. Inte självklart att dessa skydd finns i piratkopiorna även om cellerna råkar vara PLM1550..
I Tadirans batteri finns inte motsvarande skyddselektronik, de fick cellernas "shutdown separator" att fungera. Detta lyckades inte EVE med trots att det antagligen var samma fabrikat på separatorn. Märkligt.. :-/
Sen skulle det inte förvåna mig ett dugg om EVE själva säljer Volvo-packen via andra kanaler.. :bored: luriga typer det där..
Det är inte helt trivialt att laga losslitna folier i VCM, inte omöjligt för nån som är skicklig dock.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av least
Rimligen är det EVE som säljer dessa moduler. :-)

Att man har ett skydd mot över/underladdning är ingen vild gissning sett till vad ett sådant kostar.... i Kina.
av least
Erik Å skrev:I original EVE batteripaket sitter ett kretskort som ska skydda mot brand om det skulle bli fel i laddelektroniken. Inte självklart att dessa skydd finns i piratkopiorna även om cellerna råkar vara PLM1550..
Sen skulle det inte förvåna mig ett dugg om EVE själva säljer Volvo-packen via andra kanaler.. :bored: luriga typer det där..
Det är inte helt trivialt att laga losslitna folier i VCM, inte omöjligt för nån som är skicklig dock.
Folier? Du tänker på "pads"?
Har man mikroskop och conformal coating, lödpenna med fin spets så är det en fråga om 10-20 minuters arbete.
Har man knäckt mönsterkortet tar det så klart lite längre tid med limning etc, men man måste ju inte vålda så hårt...
av least
Undrar vad bilens system sätter för felkod om batterimodulen saknar skyddskrets.
Dvs ledarna är icke-anslutna, men 4-pin kontakten är populerad.
Det borde vara I2C? Temperatur och annat av intresse.
Användarvisningsbild
av Erik Å
least skrev: För 55 minuter sedan. Folier? Du tänker på "pads"?
Nej, pads och folier, räkna med att de rippas loss från kortet en bra bit bort från donet.
Råkade själv riva loss kontaktdonet i en enhet på labb trots att jag visste om svagheten och var försiktig..
Användarvisningsbild
av Erik Å
least skrev: För 52 minuter sedan. Undrar vad bilens system sätter för felkod om batterimodulen saknar skyddskrets.
Ingen, den vet inte att skyddskrets saknas. Tadiran har som sagt ingen
av least
Erik Å skrev:
least skrev: För 55 minuter sedan. Folier? Du tänker på "pads"?
Nej, pads och folier, räkna med att de rippas loss från kortet en bra bit bort från donet.
Råkade själv riva loss kontaktdonet i en enhet på labb trots att jag visste om svagheten och var försiktig..
Du är starkare än du tror! :-)
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Batterifråga?

Aha, enkel och smidig lösning.

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]