Överallt.
De du köper cheapo är vanliga litiumbatterier med en nominell cellspänning på 3,7V.
Dessa specialbatterier man använder i Volvo on call har en cellspänning på 4,0V.
Eftermarknadsbatteriet ligger alltså på 7,4 och Volvo på 8,0.
Kemin skiljer. Bland annat. Dessa klarar av extrema temperaturer, såsom laddas även vid minusgrader och tolererar temperaturvariationer från skitjäklakallt till superdupervarmt.
Ett avnligt litiumbatteri mår sjukt dåligt av att laddas vid minsugrader, och kan faktiskt bli direkt brandfarligt vid dessa temperaturer.
De mår inte helelr bra av stark värme utan kan spontanantändas, och dessutom sjuker livslängd och kapacitet extremt.
Volvo on call använder Tadiran 1550-celler, två stycken. Dessutom med säkerhetschip vilket inte garanteras finnas i de billiga varianterna.
Här kan du läsa specifikationerna. Notera temepraturen vid vilken den kan laddas!
https://tadiranbat.com/wp-content/uploa ... -rev-D.pdf
Köpa cellerna löst kostar åtskilliga hundralappar styck. Det är liksom kvalitet vi pratar om här. Serils kvalitet. Du hittar även Tadirans batterier 8annan variant) i hjärtstartare och andra krävande tillämpningar. Batterier som funkar helt enkelt.
Nej, jag säljer inte detta. Jag är bara intresserad av batterier, batterikemi med mera och här rör det sig om en säkerhetsfunktion i en extremmiljö. Vist, snåla kan man göra men varför? Slå ut kostnaden på åtta år så är det faktiskt inte så extremt illa i det stora hela.
Och ja man kan köpa batterietm, original, och montera själv och sedan köpa programvara men då jag hört att den ytmonterade kontakten lätt går sönder så känner jag att då får verkstaden ta den risken - så slipper jag stå för en ny datamodul om den pajar....
Hur vet jag vad det är för batteri undrar ni säkert?
Jo jag sitter med ett volvo original framför mig på köksbordet just nu. Eftersom jag är intresserad så såg jag givetvis till att få med mig det gamla hem så jag kan undersöka det närmre.
Någon får gärna ta isär ett fejkbatteri och visa vad det är i. Tvivlar tyvärr starkt på att det är Tadiran 1550HC utan snarare något nomname standard litiumbatteri, av billigaste kvalitet. Alternativt någon form av superkondensatorlösning just för att inte riskera att brinna upp i kylan och värmen. men, funkar den om strömmen går....?
Ja, det är syftet - vid en olycka om bilen blir strömlös skall den ändå kunna kontakta räddningstjänsten via nödsamtalfunktionen genom detta interna batteri.