Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GT-mannen
@StefanN,
StefanN skrev:Nån som minns vad bensin kostade på macken 1986? Ser ju ut att vart 25öre typ?
I mars 1986 låg bensinpriset på 4 kr/litern för blyfri 95. 98 oktan var knappt 20 öre dyrare och dieselpriset var ungefär 2 kr/litern. På den tiden var det dessutom kilometerskatt på dieseln och den plomberade mätaren (som hade stämpelkort som skulle skickas in till länsstyrelsen) satt ofta monterad i motorrummet (på lastbilar och bussar i navet på höger bakhjul). Detta system infördes 1974 och försvann 1993 och ersattes av en höjd skatt på bränslet istället.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det bara en slump att Trump krigar mot land #1 och #3 på denna lista..? Och #4 var utsatt för hot för inte så länge sedan?
#2 vågar han inte ge sig på..? ;-)
Krig Irak - USA 2003-2011, men det var ju innan Trump.
olja.JPG
olja.JPG (42.65 KiB) Visad 777 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: sön 08 mar 2026, 16:06 Är det bara en slump att Trump krigar mot land #1 och #3 på denna lista..? Och #4 var utsatt för hot för inte så länge sedan?
#2 vågar han inte ge sig på..? ;-)
Krig Irak - USA 2003-2011, men det var ju innan Trump.

olja.JPG
Han struntar i både om de har olja eller har kärnvapen, det enda som betyder något är att Maduro, Ali Khamenei och Mark Carney har förolämpat honom i media :-). Putin och Kim Jong Un har ju tex kärnvapen men har inte förolämpat officiellt.
Användarvisningsbild
av Derank
GT-mannen skrev: sön 08 mar 2026, 15:36 @StefanN,
StefanN skrev:Nån som minns vad bensin kostade på macken 1986? Ser ju ut att vart 25öre typ?
I mars 1986 låg bensinpriset på 4 kr/litern för blyfri 95. 98 oktan var knappt 20 öre dyrare och dieselpriset var ungefär 2 kr/litern. På den tiden var det dessutom kilometerskatt på dieseln och den plomberade mätaren (som hade stämpelkort som skulle skickas in till länsstyrelsen) satt ofta monterad i motorrummet (på lastbilar och bussar i navet på höger bakhjul). Detta system infördes 1974 och försvann 1993 och ersattes av en höjd skatt på bränslet istället.

/Håkan
Man kan ju tycka att 4kr litern låter billigt men hur mycket tjänade man på den tiden, själv gick jag som lärling och hade 17 i timmen, har för mig att jag fick ut runt 2400kr, hyran i 1an var på 1350, var 16 panner, hade ingen hemförsäkring, tv el nåt, det hade man inte råd med. Så jag har det då tusen gånger bättre idag ekonomisk än jag hade då. Och jag tillhör inet de högavlönade i samhället.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ökat. Framför allt beror de högre priserna på att Iran har stängt Hormuzsundet där en femtedel av världens olja passerar.
På måndagsmorgonen låg oljepriset på 119 dollar fatet. Men Donald Trumps uttalande om att kriget snart kan vara över har fått oljepriserna att sjunka.
På måndagskvällen låg priset på 86 dollar fatet, rapporterar Bloomberg

Det svänger för varje gång Trump öppnar matintaget...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pB ... -sett-over

https://se.investing.com/commodities/brent-oil
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]