Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Jag har en Volvo s80 2.0F och den har betett sig illa på tomgången när den är kall.

När man startar bilen när det har varit minus grader till 0 gradigt så startar den bra men efter en stund så börjar tomgången svaja rejält ofta enda ner till 500-600 i varv. Ibland så dör den när den är nere på dom varvtalen annars så går tomgången upp till 900-1000. Däremot om man lägger i växel så händer det att den där ganska direkt efter man har lagt i växel. Sen när man har kört den varm så funkar den felfritt och tomgången håller sig rätt.

Om man har haft bilen i garage eller haft i motorvärmaren så funkar den utan problem.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Idle Air Control Valve (Tomgångsventil)???
Hade samma problem med min V40 i kylan.
När motorn värms upp behövs inte längre tomgångsventilen och motorn går som den skall.
Försök starta och tryck på gaspedalen lite så att motorn går på lite högre varvtal.
Om det funkar så är det nog tomgångsventilen som kärvar.
Skruv loss den och gör rent med lite WD40.
Hej Har en V70 2,0F som börjar bete sig lite på samma sätt. Motorn har en MAPT sensor på insuget flera har rapporterat problem speciellt vid höga mil, då den blivit täckt av oljeavlagringar. kanske värt att kolla. Har inte bytt/rengjort min ännu.. Den känner av insugstemperatur.

Lyssna gärna på klippet! Någon s[…]

Bensinpriser v2

Tankade diesel igår för 16,94. Idag k[…]

Hej Har en V70 2,0F som börjar bete sig lite […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte kollat så noga där fram, m[…]