Hamnar för fritidsbåtar kostar för båtklubbarna och andra organisationer. Inget är gratis i det fallet. Gå med i en båtklubb så förstår du ganska omgående varifrån pengarna till bryggor och klubblokaler kommer.
Alldeles riktigt i stora drag, och eftersom fritidsbåtar till absolut största delen är nöjesredskap så varför inte.. Men visst för båtlivet med sig kostnader för samhället som inte bekostas av båtägarna själva, det tror jag vi kan vara överrens om.
Man skattar ju för husvagnar, om än inte så mycket, och dom bidrar inte väsentligt till ökade utsläpp.
En katalysator för båtar vore välkommet, men det fungerar inte. Läs detta: För att en katalysator skall fungera krävs en arbetstemperatur på 200 - 300 grader. Avgasrören på en båtmotor är vattenkylda av sjövattnet, dels av säkerhetsskäl, (brandfara) och dels som en ljuddämpande funktion. Avgaser som lämnar en en båtmotor är inte över 50 grader. Är dom det, då är det fel på motorn eller kylsystemet.
Man kan ju alltid tvinga båtägare att köra på alkylatbensin eller biodiesel om man värnar miljön. Och förbjuda tvåtaktare helt och hållet..
Skatt på bensin betalar alla båtägare som tankar från sjö eller vägbensinstation. Samma skatt som bilägare betalar. Sedan är det en annan historia vart pengarna går etc. etc. Men ursprungstanken har varit, för länge sedan, att pengarna skulle gå tillbaka till bilismen i form av vägar och vägunderhåll. Vi har haft båtskatt under några år på nittiotalalet.
Det blev väl aldrig någon skatt ? Registeravgift som kunnat leda till skatt, men infördes skatt ?
Administrationen av den kostade flera miljoner mer än vad den inbringade. Och som någon sa häröver, det var inte en skatt för sjöfart eller liknande. Det var en Prylskatt. Alltså skatt på ägande. Vill du betala skatt för att du har t.ex. en mobiltelefon?
Om man använder skatt som att medel att förbättra miljön (vilket man ju gör alltmer) så kunde man beskatta båtar som inte går i nyttotrafik stenhårt, och kanske avskaffa fastighetsskatten på fritidshus (vilka man för övrigt också äger..)
Det finns många fler argument om vill sätta dig in i detta, men det torde räcka för stunden!
Det handlar mest om olika särintressen, där det egna intresset alltid lyser igenom, givetvis gäller det för alla grupper. I mitt fall med kustnära boende, och avsaknad av sjöintresse, så är båtfolket bara en jävla plåga, som dessutom är miljösvin helt utan samhällsnytta
camaro69: Jag har ett svagt minne från en föreläsning att ca. 20% av landets folk är direkt beroende av fordonsrelaterade inkomster..
/Thomas