Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
Politiker har väl historiskt sett alltid sagt en sak, och gjort en annan.
Sedan har väl 2007 varit det år som verkligen placerat miljön i verkligt fokus.

Jag håller också med Tomas om att det är fel att höja drivmedelsskatten, och/eller fordonsskatten. Men det är ett effektivt styrmedel vad gäller vår bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Frågan är ju bara hur mycket vi som privatbilister verkligen påverkar miljön med vår körning, jämfört med transportsektorn och flyget.
Användarvisningsbild
av Tolvis
Nybbe_gefle skrev:Ska du ha ut maximalt vid en konvertering så planar du toppen 2mm och slänger på en Fordkamrem och ställer tändningen lite tidigare.
//David
Ahaa, högre kompression med? Ja varför inte, som du nämnde om bränslet så jo ok...är väl inte lika spikbenägen.

Ford kamrem, från OHC ? Räcker det inte med enbart med mer förtändning+mer komp? Eller menar du att spännrullen ej räcker till efter planing?
Användarvisningsbild
av camaro69
anp skrev:Politiker har väl historiskt sett alltid sagt en sak, och gjort en annan.

Jag håller också med Tomas om att det är fel att höja drivmedelsskatten, och/eller fordonsskatten. Men det är ett effektivt styrmedel vad gäller vår bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Frågan är ju bara hur mycket vi som privatbilister verkligen påverkar miljön med vår körning, jämfört med transportsektorn och flyget.
Bilismen är väl den bästa mjölkkossan som våra politiker har.

Vore väl bra om folk hade råd att köpa nya bränslesnåla och miljövänliga bilar. Men med skattehöjningar o s v så blir det någon form av moment 22.

Det är förbannat konstigt att man inte talar om miljöaspekter och utsläpp från fritidsbåtar, samt att dessa är skattebefriade, förutom moms vid inköp.

"Född fri, skattad till döds" gäller väl bilar i allra högsta grad.
Vore intressant att få veta hur många som försörjs via bilindustrin. Inräknat hela transportsektorn och underentreprenörer.

Utan bilen stannar Sverige.

Förbjud vulkanutbrott. Då pratar vi utsläpp av format. :wink:
av bilgalen
camaro69 skrev:Det är förbannat konstigt att man inte talar om miljöaspekter och utsläpp från fritidsbåtar, samt att dessa är skattebefriade, förutom moms vid inköp.
Nä, vet du, det är faktiskt inte så konstigt. Bilägare betalar heller ingen bilskatt utan vägskatt. Någon infrastruktur i form av vägar behövs inte för båtar som det gör för bilar. Det enda som behövs är lite farledsmarkeringar som idagsläget betalas av yrkessjöfarten eftersom det är för denna som farleder markeras.

Så skulle det införas båtskatt så skulle det i så fall vara första "prylskatten". Då kanske man även kan ha skatt på piano, mobiltelefon, pennor etc...

För övrigt så tror jag på dieselbilar/diesel-hybrider som nära framtid. På längre sikt tror jag på bränsleceller med vätgas. Etanol gissar jag har spelat ut sin roll om några år.
Användarvisningsbild
av camaro69
bilgalen skrev:
camaro69 skrev:Det är förbannat konstigt att man inte talar om miljöaspekter och utsläpp från fritidsbåtar, samt att dessa är skattebefriade, förutom moms vid inköp.
Nä, vet du, det är faktiskt inte så konstigt. Bilägare betalar heller ingen bilskatt utan vägskatt. Någon infrastruktur i form av vägar behövs inte för båtar som det gör för bilar. Det enda som behövs är lite farledsmarkeringar som idagsläget betalas av yrkessjöfarten eftersom det är för denna som farleder markeras.
Vadå vägskatt???? Skatten på nyare bilar baseras bl a på utsläppen.
Det är väl bilskatt om något.

Var visst en öm tå :wink: . Nä, båtar behöver ju inga hamnar, slussar, bryggor m m. Sjöräddning och allt annat betalas väl av pungslagna bilister. :wink:
Ingen katalysator eller avgasrening behövs på fritidsbåtar.
Vadå, båtägare svinar väl ner miljön? Eller?
Något OT, men.

Sänk bensin och dieselskatten för bilister.

:wink:
av Rådlös
Till Camaro 69: Du bör nog vara lite mer försiktig med dina uttalanden.

Hamnar för fritidsbåtar kostar för båtklubbarna och andra organisationer. Inget är gratis i det fallet. Gå med i en båtklubb så förstår du ganska omgående varifrån pengarna till bryggor och klubblokaler kommer.

En katalysator för båtar vore välkommet, men det fungerar inte. Läs detta: För att en katalysator skall fungera krävs en arbetstemperatur på 200 - 300 grader. Avgasrören på en båtmotor är vattenkylda av sjövattnet, dels av säkerhetsskäl, (brandfara) och dels som en ljuddämpande funktion. Avgaser som lämnar en en båtmotor är inte över 50 grader. Är dom det, då är det fel på motorn eller kylsystemet.

Sjöräddning är till stor del privatfinansierat i Sverige. Sök Sjöräddningssällskapet på nätet. Det finns statlig sjöräddning, men dom är som polisen, ungefär, någon annan stans. Eller har inte tid för att dom måste övervaka hastighetsgränser.

Skatt på bensin betalar alla båtägare som tankar från sjö eller vägbensinstation. Samma skatt som bilägare betalar. Sedan är det en annan historia vart pengarna går etc. etc. Men ursprungstanken har varit, för länge sedan, att pengarna skulle gå tillbaka till bilismen i form av vägar och vägunderhåll. Vi har haft båtskatt under några år på nittiotalalet.
Administrationen av den kostade flera miljoner mer än vad den inbringade. Och som någon sa häröver, det var inte en skatt för sjöfart eller liknande. Det var en Prylskatt. Alltså skatt på ägande. Vill du betala skatt för att du har t.ex. en mobiltelefon?

Det finns många fler argument om du vill sätta dig in i detta, men det torde räcka för stunden!
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av vetten
Skatt och Skatt :?: man betalar ju redan c:a 90% skatt på varje intjänad krona eftersom man hela tiden betalar skatt på skatt i det här landet och vad beträffar politikernas trovärdighet så har det stått på 0 NOLL hos mej länge och att vi som behöver bilen för att ta oss till och från jobbet vi får ju alltid betala och 2007 och framåt kommer väl miljömaffian att fortsätta med sin lögnpropaganda om diverse "miljöhot" så det blir säkert dyrare hur vi än beter oss och som sagt jag tror inte att den politiker finns som lever som han lär.
Användarvisningsbild
av Funk
Hamnar för fritidsbåtar kostar för båtklubbarna och andra organisationer. Inget är gratis i det fallet. Gå med i en båtklubb så förstår du ganska omgående varifrån pengarna till bryggor och klubblokaler kommer.
Alldeles riktigt i stora drag, och eftersom fritidsbåtar till absolut största delen är nöjesredskap så varför inte.. Men visst för båtlivet med sig kostnader för samhället som inte bekostas av båtägarna själva, det tror jag vi kan vara överrens om.
Man skattar ju för husvagnar, om än inte så mycket, och dom bidrar inte väsentligt till ökade utsläpp.
En katalysator för båtar vore välkommet, men det fungerar inte. Läs detta: För att en katalysator skall fungera krävs en arbetstemperatur på 200 - 300 grader. Avgasrören på en båtmotor är vattenkylda av sjövattnet, dels av säkerhetsskäl, (brandfara) och dels som en ljuddämpande funktion. Avgaser som lämnar en en båtmotor är inte över 50 grader. Är dom det, då är det fel på motorn eller kylsystemet.
Man kan ju alltid tvinga båtägare att köra på alkylatbensin eller biodiesel om man värnar miljön. Och förbjuda tvåtaktare helt och hållet..
Skatt på bensin betalar alla båtägare som tankar från sjö eller vägbensinstation. Samma skatt som bilägare betalar. Sedan är det en annan historia vart pengarna går etc. etc. Men ursprungstanken har varit, för länge sedan, att pengarna skulle gå tillbaka till bilismen i form av vägar och vägunderhåll. Vi har haft båtskatt under några år på nittiotalalet.
Det blev väl aldrig någon skatt ? Registeravgift som kunnat leda till skatt, men infördes skatt ?
Administrationen av den kostade flera miljoner mer än vad den inbringade. Och som någon sa häröver, det var inte en skatt för sjöfart eller liknande. Det var en Prylskatt. Alltså skatt på ägande. Vill du betala skatt för att du har t.ex. en mobiltelefon?
Om man använder skatt som att medel att förbättra miljön (vilket man ju gör alltmer) så kunde man beskatta båtar som inte går i nyttotrafik stenhårt, och kanske avskaffa fastighetsskatten på fritidshus (vilka man för övrigt också äger..)
Det finns många fler argument om vill sätta dig in i detta, men det torde räcka för stunden!
Det handlar mest om olika särintressen, där det egna intresset alltid lyser igenom, givetvis gäller det för alla grupper. I mitt fall med kustnära boende, och avsaknad av sjöintresse, så är båtfolket bara en jävla plåga, som dessutom är miljösvin helt utan samhällsnytta :wink:

camaro69: Jag har ett svagt minne från en föreläsning att ca. 20% av landets folk är direkt beroende av fordonsrelaterade inkomster..

/Thomas
av Rådlös
Jag skall inte gå i polemik för mycket med det här, men jag vill bara nämna en siffra som har gällt länge.
Svenska fritidsbåttverksamheten betalar tillbaka till samhället, huvudsak i form av bränsleskatt, i storleksordningen 58 miljarder kronor om året!

Detta är siffror som chefredaktören på tidningen Vi Båtägare, Lasse Genberg har framhållit många gånger. Dessutom finns det en sammanslutning Svenska Båtuionen som har en massa vederhäftiga siffror att dela med sig till den som är intresserad. Likaså Sjöräddningssällskapet berättar gärna vad frivilliga givare har bistått med. OBS, dom lever enbart på frivilliga medel. Och det är en stor organisation med många båtar och en ännu större skara frivilliga medarbetere.

Och någon nämnde Alkylatbensin. Mig veterligt finns det bara en (1) sjömack som säljer alkylatbensin från pump! Den ligger någonstans utanför Norrköping. Allt annat säljs på dunk, och det kunde dom med flyttbara bränsledunkar (utombordare) gärna utnyttja för mig.

Till sist, det går väldigt trögt att introducera s.k. miljöbränslen till fritidsbåtägarna. Båtorganisationer själva och motorfabrikanterna stretar emot. Ivrigt påhejade av oljeindustrin.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
anp skrev:Politiker har väl historiskt sett alltid sagt en sak, och gjort en annan.

Håller med här. Jag tycker många är allt för fokuserade på utsläppen från biltrafiken. Jag har inte helt koll på siffrorna men jag vet att bla flyget är en stor utsläppskälla, man kanske också borde kolla på båtmotorers utsläpp. (Båt är det ju inte så många som behöver för att ta sig till jobbet). Det finns säkert andra saker också.

En annan tanke som har slagit mig är att om man inte hade haft så hög fordonsskatt och ej någon skatt på trafikförsäkringspremien så hade kanske fler familjer haft råd att skaffa en till mindre bil som inte drar så mycket bränsle till att använda när inte hela familjen är med t.ex att köra till jobbet med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]