NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag skulle upp på motorvägen igår och gasade på ganska bra på högsta växeln.. Då kom varningslampa och 'Motorservice erfordras'..
Har läst ut felkoder med vida, enligt bilden..

Koderna pekar på virvelspjäll och maf-sensor.. Och kommer tillbaka direkt efter att man raderat dem och startat bilen.

Är det troligt att det finns ett samband mellan maf och virvelspjäll..? Och vad är i så fall troligast, att maf är grundfelet som ger fel på virvelspjäll, eller viceversa, att felaktigt virvelspjäll gör att maf i sin tur 'får problem'..?

Bilen är alltså en V50 D5 MY07, med 14.000mil.
20260223_111222.jpg
20260223_111222.jpg (2.58 MiB) Visad 874 gånger
Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitta ställmotorn (och dess arm?) till virvelspjällen.. Behöver man demontera något först kanske?

Virvelspjällen verkar inte nämnas i Haynes rep-handbok.. Och inte maf-sensorn heller märkligt nog 🤔, bara map och div andra sensorer..

Nån som kan förklara var dessa grejer sitter? 🙂
Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen..
Armen hade hoppat loss inne vid spjällaxeln men satt som berget i ställmotorns led.. Synd att det inte var tvärtom..! För det går ju inte att komma åt å borra ett litet hål och sätta en 'kvarhållningsskruv'..
Eller är det nån som lyckats med det? Eller någon annan lösning?
Jag monterade nu armen 'vriden 180 grader', då snäppte den fast ordentligt.. Men det är ju/väl inte optimalt eftersom det nu är lite 'vinkelfel'.. Men det känns iaf som att det borde fungera tills vidare.. Ny arm beställd för 112kr på adcenter..
Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen en minut med avst&aum[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]