Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nyligen inköpt med 25700mil på mätaren. Lite historik först då: Samma ägare sedan bilen var 6 månader gammal. Alltid servad på Bilia fram till 2022 då den mest blev stående pga tjänstebil. Avställd under 2025 men ställdes på och besiktigades i oktober, byttes kamremskit i november och kördes ca 100 mil innan försäljning till mig i januari. Så långt allt bra.

Nu larmar den för "låg kylvätskenivå, stanna snarast". Stannar, öppnar huven och ser att nivån är under min. Öppnar locket (försiktigt) och det börjar pysa och ser att kylvätskan åter fyller kärlet nästan hela vägen upp. Nåja, jag fyller i en deciliter och åker vidare. En timme senare samma procedur, men eftersom jag var lite "ovarsam" när jag pös locket så bubblade det ut en okänd mängd vatten så kan inte veta om det verkligen minskat något i systemet. Jag fyllde på ett par deciliter och körde vidare.

Bilen stod en dag och sedan kördes den en knapp timme i motorvägsfart utan att någt indikerade fel. Men jag öppnade huven när jag kom hem och då var nivån låg, precis på minstrecket så hade jag kört en minut till kankse den hade larmat.

Jag ville kolla läckage i systemet och även göra Co2-test så bilen kördes till verkstad. Inga fel konstaterade, vilket i sig var skönt att veta. Dock sa han att han inte fick upp någon värme i kupén när bilen skulle varmköras innan Co2-testet. Ett nytt fenomen eftersom jag haft värme under dom ca 5-6 timmar jag kört den. Lite bollande med mekanikern (en riktig, gammaldags som felsöker) om termostat men det verkade orimligt att det skulle ske nu. EGR-kyl kom på tal. Även luftfickor. Fler ideér?

Kan även nämna att dieselvärmaren spökar så ett komponenttest gjordes och allt mekaniskt är OK, men förmodligen är kretskortet kaputt eftersom den inte vill starta cirkpumpen (pumpen OK enligt komponent testet). Ville bara säga det eftersom den är involverad i kylkretsen.

Tacksam för all input
Själva locket på expasions kärlet kan strula. Det ska vara ett visst tryck (något⁷ hg) men blir det mer pyser det ordentligt när du öppnar. Det ska bli ett kort psst nät du öppnar ett ½ eller ¾ varv ungefär.
Sedan kan ett litet läck på toppackningen ge dessa symtom. Du kan prova att köra med kylarlocket löst på så där inte blir tryck. Funkar det då så byt kylarlocket. Ha koll på expansionskärlet, kör du utan lock så sänks kokpunkten så det kokar lättare, så det är bra att testa detta nu när det är vinter....
Tack för input Lennart. Glömde tyvärr skriva att lockbyte redan är testat. HAr en likanad v40 D2 som funkar bra, så jag testade att skifta lock och körde båda bilarna utan skillnad. Gällande topplockspackning anser jag att det är avbockat eftersom co2-testet visade negativt på avgaser i kylsystemet. Eller tänker jag fel? Fick precis reda på att mekanikern som bytte kamrem inkl vattenpump sa att den var "svår att lufta". Det kan jag skriva under på. Frågan som väcks nu är dels om den var övertryckad redan innan bytet eller om det blev i samband med byte. Kan vattenpumpen vara felaktig och i så fall orsaka dessa fenomen? Kan den vara felmonterad och trycka in luft i systemet?
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]