Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I några veckor har jag haft problem med att få upp tempen i kupe'n.
Jag har använt elekrisk motorvärmare. Ibland i kombination med dieselvärmaren.

Den håller rutorna helt fria från is men det är oftast för kallt i kupe'n

I dag gjorde jag en sökning och hittade ett par felkoder men inget som direkt hade med klimatet att göra.
Tog bort felen iallafall.

Sedan kalltartade jag bilen i minus 12 grader. Dieselvärmaren startade och det blev varmt inom några minuter.
Stod stilla med bilen på tomgång.

Hittade nedanstående med felkodsläsaren.
Tänkte kalibrera klimatanläggningen men det ska vara varmt när man gör det.

Jag har kalibrerat spjäll mm. med Vida. Kanske för ett halvår-år sedan men tänkte försöka med icarsoft nu. Är det nånn skillnad på resutatet mellan icarsoft och Vida?

20260131_131955.jpg
20260131_131955.jpg (2.32 MiB) Visad 1621 gånger

Varför är "temperatur vänster verkligt område" mycket högre
20260131_132008.jpg
20260131_132008.jpg (2.67 MiB) Visad 1621 gånger

20260131_132018.jpg
20260131_132018.jpg (2.62 MiB) Visad 1621 gånger
Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av åderförkalkning efter typ 10-15 år. De blir inte bättre med tiden.. :-)
@mimeck, På stereon eller vattenfallet där radio och klimatanläggning med mera sitter. Där är tre horisontella linjer på dess högersida med en lite elmotor som suger i sig luft. Går det se om den är igensatt? Har bara något svagt minne av att cupen då en kommer upp i värme, gratis att kolla iaf
Vet vilken givare du menar. Hade upp den för rengörning för ett antal år sedan. Kanske tom. bytte den. Tror det är en givare med en liten fläkt som suger in kupe' luften. Har tänkt att rengöra den nu också men det har liksom fallit bort..

Ska kolla på den idag.

Konstigt att det varit kallt när jag kört motorvärmaren länge men igår när jag gjorde en riktig kallstart så blev det varmt.

Om det fortsätter att vara kallt så ska jag kolla med vida också men det blir när det är lite mindre traktor i verkstan.

Är det nånn som blockerar kylaren med tex. en pappbit som man gjorde förr i tiden? Kanske inte helt då men kanske delvis.
Har du kört motor OCH kupevärmare när det blir kallt i kupen? Har min kupevärmare på mittkonsolen passarskerarsida kör jag kupevärmaren länge värmer den upp sensorn l mittkonsolen och det blir skitkallt i kupen tills sensorn är nedkyld vilket tar ett tag då jag har dåligt drag i lilla fläkten till sensorn. Händer att han drar igång ac trots äen yttertemp på några minus.
@mimeck, Ja, då är det nog inte den kupégivaren då som jag syftade på om den är så ny/rengjord

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? […]

Elpriset

50W och 300W vid optimala förhållanden[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]