Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare och högre. Köpte den ny hösten 2021. Är väldigt nöjda med den, den går att köra på både etanol och bensin. Och då har den batteridrift vid låga hastigheter. Vi är bara 2 så den räcker mer än väl till oss, jag har en 745 som "laståsna".
Det där med växellådan var ett tidigare problem som ska vara "bortbyggt" numera, berodde på felaktig olja enligt Subaru. I princip alla som hade problem fick nya växellådor på garantin. Vår XV är tillverkad efter problemen och har fungerat 100.
Den tar vid normal körning för oss c:a 0,8 l/mil nu på vintern, sjunker vid längre sträckor och c:a 0,6 l/mil sommartid. Kan vid långkörning på sommaren sjunka ner rill nästan 0,5 l/mil.
Vi har kört snart 5000 mil utan problem. Jo en gång stannade den för frugan så jag fick bogsera hem henne. Kollade felkoder och fick fram felkod på omvandlaren (eldriften). Kopplade loss batterierna så felkoderna nollades, så sedan funkade bilen igen. Var på verkstaden och dom hittade inga fel, men vi har i efterhand kommit på att vi tvättade bilen i automat tvätt med en kraftig undertvätt dagen innan. Kan ha varit det som orsakade det, har inte hänt igen. Är mycket nöjda med den.
Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års modell, flera 100 mil om året..........

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]