Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av anp
Huruvida volvos 4wd teknik fungerar, eller är användbar då man som bäst behöver den. vet jag inget om. Men som Fraz säger, så tror jag den mest är lämpad för den som på sin höjd kommer köra efter en grusväg eller finare "traktorväg".

Ordet stadsjeep är nog inte så fel ändå.
Användarvisningsbild
av Loner
Visst, viskokopplingen är ingen höjdare alls, det blev lite bättre med haldex, men inget slår naturligtvis äkta permanent 4wd. Men det gäller att kunna köra bilen oxå!

/L
Användarvisningsbild
av Lilja
Fraz skrev:Subarun har ju en helt annan typ av 4wd, den riktiga enligt mig.
Volvo har sin visco kopling som skall funka, men gör den alltid det?
Vet ett par olika situationer dår det inte funkat att köra med volvo´s crossar.

Min kolega skulle dra upp en båt, vilket nog e typ de elakaste man kan göra med en bil.
Dom backa ner bilen (en xc 70 -02) hängde på båten och skulle dra upp. Vad hände?
Crossen stog still och slira i sin visco, ett framhjul span och högg pga antispinnen. Dom övriga stog still.

I publiken som hade samlats sa en kille, ni kan ta min Kingcab om ni vill!
Kingcaben backades ner, och drog upp båten..
Kingcaben var från tidigt 90tal och körde bara med 4WD utan lågväxel eller diff.

Vill inte trampa folk på tårna men det känns som volvo´s AWD är till för att ta sig fram på lite snö i stan, eller på grusvägen till landet.

Kommer inte köpa Volvo AWD förendom bygger RIKTIGA 4WD systen utan någon konstig kopling som skal gripa in..
Kommer säkert få hugg nu men jag står för min åsikt.
/Fraz
Finns ju liksom en liten anledning till att dom inte gör det. XCn är inte byggd som en offroad bil det säger volvo själv, för det finns ingen tillräckligt stor kundkrets. Därför bygger man ett fyrhjulsdriftsystem som hugger in när man behöver det. Annars ligger den bara och drar runt hela systemet när man t.ex. kör i stan eller på en asfaltsväg typ motorväg eller landsväg. Vilket är negativt för både effekt komfort och bränsleförbrukning.

Jag väntar spänt på att det ska börja snöa här så ja får prova min XC med den nyare haldex diffen.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Fraz skrev:Dom backa ner bilen (en xc 70 -02) hängde på båten och skulle dra upp. Vad hände?
Crossen stog still och slira i sin visco, ett framhjul span och högg pga antispinnen. Dom övriga stog still.
/Fraz
Sitter det inte Haldex i 02:orna??

//David
Användarvisningsbild
av Fraz
Nybbe_gefle skrev:
Fraz skrev:Dom backa ner bilen (en xc 70 -02) hängde på båten och skulle dra upp. Vad hände?
/Fraz
Sitter det inte Haldex i 02:orna??

//David
Jo jag tror det?..
Därför ännu konstigare.
av anp
Hur stor skillnad är det mellan en väl fungerande "4wd" XC, och en lamelldiffad 740 "terrängmässigt" egentligen? Markfrigång undantagen.

En bekant som jobbade i skogen, hade en 740 med lamelldiffad axel. Och den var svårstoppad t.o.m på tuffa skogsvägar.
av *pettson*
anp skrev:Hur stor skillnad är det mellan en väl fungerande "4wd" XC, och en lamelldiffad 740 "terrängmässigt" egentligen? Markfrigång undantagen.

En bekant som jobbade i skogen, hade en 740 med lamelldiffad axel. Och den var svårstoppad t.o.m på tuffa skogsvägar.
Hur stor skillnad är det mellan en vanlig traktor bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven?.. Absolut ingen förräns man slirar ? Det sker tidigare med en 2hjuls driven och senare med en 4hjulsdriven?..
av anp
*pettson* skrev:
anp skrev:Hur stor skillnad är det mellan en väl fungerande "4wd" XC, och en lamelldiffad 740 "terrängmässigt" egentligen? Markfrigång undantagen.

Hur stor skillnad är det mellan en vanlig traktor bakhjulsdriven och en fyrhjulsdriven?.. Absolut ingen förräns man slirar ? Det sker tidigare med en 2hjuls driven och senare med en 4hjulsdriven?..
Att det är stor skillnad i riktig 4wd och 2wd, det vet jag. Men frågan gällde 4wd XC vs lamelldiffad 2wd.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]