Fraz skrev:Subarun har ju en helt annan typ av 4wd, den riktiga enligt mig.
Volvo har sin visco kopling som skall funka, men gör den alltid det?
Vet ett par olika situationer dår det inte funkat att köra med volvo´s crossar.
Min kolega skulle dra upp en båt, vilket nog e typ de elakaste man kan göra med en bil.
Dom backa ner bilen (en xc 70 -02) hängde på båten och skulle dra upp. Vad hände?
Crossen stog still och slira i sin visco, ett framhjul span och högg pga antispinnen. Dom övriga stog still.
I publiken som hade samlats sa en kille, ni kan ta min Kingcab om ni vill!
Kingcaben backades ner, och drog upp båten..
Kingcaben var från tidigt 90tal och körde bara med 4WD utan lågväxel eller diff.
Vill inte trampa folk på tårna men det känns som volvo´s AWD är till för att ta sig fram på lite snö i stan, eller på grusvägen till landet.
Kommer inte köpa Volvo AWD förendom bygger RIKTIGA 4WD systen utan någon konstig kopling som skal gripa in..
Kommer säkert få hugg nu men jag står för min åsikt.
/Fraz
Finns ju liksom en liten anledning till att dom inte gör det. XCn är inte byggd som en offroad bil det säger volvo själv, för det finns ingen tillräckligt stor kundkrets. Därför bygger man ett fyrhjulsdriftsystem som hugger in när man behöver det. Annars ligger den bara och drar runt hela systemet när man t.ex. kör i stan eller på en asfaltsväg typ motorväg eller landsväg. Vilket är negativt för både effekt komfort och bränsleförbrukning.
Jag väntar spänt på att det ska börja snöa här så ja får prova min XC med den nyare haldex diffen.