Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En (4T) motor som har lägre lyft men ungefär samma duration kommer att kännas starkare i botten. Är detta rätt uppfattat?

Ifall man skulle vilja ge sin rödblockare lite mer kraft i botten kunde man experimentera med en annan kamaxel. Det är rimliga pengar och ett lagom arbete för en glad amatör. Nu kommer jag med mina udda frågor igen, men när de flesta vill ha mer snurr, mer toppeffekt och däckskrik önskar jag närmast gå åt andra hållet. Jag är en sådan där tidig-växlare. Eller är sådana "experiment" bara dumma? Ska jag lägga ner tanken på det där? Kanske motorstyrningen blir satt ur spel.
Inom rimliga gränser så kommer den bli starkare i botten med en sådan kam. Man kan ju även avancera kammen för att öka på bottendraget på bekostnad av effekt på lite högre varvtal. En t-kam borde vara ett vettigt val för dina experiment.

Motorstyrningen på en B230 med insprut är så pass primitiv att den kommer inte direkt märka någon skillnad.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]