Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har under höst och vinter nyttjat finessen med att ha laddkabel ansluten och starta klimatanläggningen ca. 10-15 min för avresa. Och det fungerat riktigt bra och med drygt 3 kW in till bilen så blir den isfri och varm snabbt.

Nu senaste veckan så har jag flera gånger fått meddelandet i röd ruta att "Det gick inte att starta klimatanläggningen" Och jag laddade mitt bilbatteri fullt senast nu fredags. Har en modern Victron 20A laddare och kan se i realtid hur stor laddströmmen är. Och med det så kan jag säga att batteriet har en god laddstatus. Dvs. laddström vid anslutning ligger runt 8-10 A för att snabbt minska.

Är det mjukvaran för BMS:en som är problemet?
Tack, vi får se om Volvo supporten har några uppslag? Tillhörande fråga angående kyla och start av bil. Har noterat både på min nuvarande V90 och tidigare XC60 att om det är under 10 minusgrader ute så startar bensinmotorn så fort jag vrider om start vredet. Så att hinna med att välja "Pure" går inte? Ska det vara så?
Tack, det ska jag prova!
Volvo supportens tips på åtgärd för problem med APP och Klimatfunktioner:

"Slå på förkonditioneringen manuellt i bilen och försök slå
av den via appen. Försök därefter starta värmaren via
appen, du gör på följande sätt:
Öppna klimatvyn i centerdisplayen genom att trycka på
symbolen mitt på klimatraden.
Välj fliken Parkeringsklimat.
Tryck på Starta förkonditionering. Förkonditioneringen
startas/stängs av och knappen lyser upp/släcks

Genom att du gör enligt ovanstående, kan du tvinga
fram kommunikation mellan app och bil.