Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soffantjejen
Hej allihopa!

Jag önskar lite inputs. Jag har under några månaders tid läst på och letat rätt XC40 att köpa. Jag bor i Stockholm men pendlar 1h till arbete och för att inte tappa garantier direkt har jag riktat in mig på en som rullat <5000mil och är max ca 4 år gammal. Jag har nu hittat en som jag tror är vinnaren men önskar inputs!!

Volvo selekt XC40 core svart sommar 6mm (de billigaste fälgarna silvriga) + vinterhjul 7mm (glossy black diamond cut fälgar)
Från 2024 (så sista året med bonus Malus skatt 9400kr)
4820mil
Fd hyrbil åt Volvo handlaren
Tillägg: klimatpaket (bränslevärmare, rattvärmare, baksätesvärmare), 360kamera, svarta ”mocka säten”, förarstödspaket , tonade rutor, blindspot varnare , dragkrok, elmanövrerad baklucka

Pris 339000kr

Jag tycker det verkar som en väldigt bra deal! De flesta XC40 i samma prisklass har inte alla tillägg som denna har. I Stockholm kostar de ofta också 10-30.000kr mer. Vi behöver åka en bit för denna men det känns okej!

Åsikter? Hyrbil bra/dåligt? Kan man pruta något?

Vi åker och kollar på den men har sagt att vi tar den om allt ser bra ut. De ordnar med transport upp till Stockholm sen
Soffantjejen skrev: tor 22 jan 2026, 21:34 Hej allihopa!

Jag önskar lite inputs. Jag har under några månaders tid läst på och letat rätt XC40 att köpa. Jag bor i Stockholm men pendlar 1h till arbete och för att inte tappa garantier direkt har jag riktat in mig på en som rullat <5000mil och är max ca 4 år gammal. Jag har nu hittat en som jag tror är vinnaren men önskar inputs!!

Volvo selekt XC40 core svart sommar 6mm (de billigaste fälgarna silvriga) + vinterhjul 7mm (glossy black diamond cut fälgar)
4820mil
Tillägg: klimatpaket (bränslevärmare, rattvärmare, baksätesvärmare), 360kamera, svarta ”mocka säten”, förarstödspaket , tonade rutor, blindspot varnare , dragkrok, elmanövrerad baklucka

Pris 339000kr

Jag tycker det verkar som en väldigt bra deal! De flesta XC40 i samma prisklass har inte alla tillägg som denna har. I Stockholm kostar de ofta också 10-30.000kr mer. Vi behöver åka en bit för denna men det känns okej!

Vi åker och kollar på den men har sagt att vi tar den om allt ser bra ut. De ordnar med transport upp till Stockholm sen
Det låter bra, och som du säger, den billigaste XC40(med det miltalen).
kolla efter skavanker(sidled, runt trösklar, eventuellt kolla alla hjulhusen(runt om) så det inte finns t.ex. rostbildning/påväg att få rostbubblor, kolla så funktionerna fungerar(då det är elektroniskt).

Hyrbil är inget fel på direkt, sålänge det är "skött" rätt.

När serverades bilen? om den inte har varit served sedan handlaren haft bilen kan det vara värt att få det på köpet?
Det är väl Core som har mindre belysning invändigt, i bl.a. baksätet? Värt att kolla upp.
fjohan82 skrev: Igår, 11:42 Det är väl Core som har mindre belysning invändigt, i bl.a. baksätet? Värt att kolla upp.
"Volvo XC40 Plus erbjuder en mer sofistikerad interiörbelysning jämfört med instegsmodellen Core. Medan Core har standardbelysning, uppgraderar Plus-nivån kupéupplevelsen med mer avancerad interiörbelysning ("high-level interior illumination"). Plus inkluderar ofta justerbar dekorbelysning och läslampor som höjer premiumkänslan och stämningsbelysningen i kupén" Det har du nog rätt i Johan.
@Soffantjejen, Man får ju hitta det som gör att man känner sig trygg. Antingen köper man en billigare lite halvgammal eller en nyare, typ såhär. Du skriver att den har select, då är det hos en MRF ansluten handlare iaf

De tenderar i större utsträckning följa Konsumentköplagens och ARN, som inte sällan är bättre än mångas garantier när det kommer till krita
UnleashFusion skrev: Igår, 10:23
Soffantjejen skrev: tor 22 jan 2026, 21:34 Hej allihopa!

4820mil

Pris 339000kr

Det låter bra, och som du säger, den billigaste XC40(med det miltalen).
kolla efter skavanker(sidled, runt trösklar, eventuellt kolla alla hjulhusen(runt om) så det inte finns t.ex. rostbildning/påväg att få rostbubblor, kolla så funktionerna fungerar(då det är elektroniskt).

Hyrbil är inget fel på direkt, sålänge det är "skött" rätt.

När serverades bilen? om den inte har varit served sedan handlaren haft bilen kan det vara värt att få det på köpet?
Nu har vi varit och kollat på bilen! Lite trist att vi åkt några timmar men att den trots det inte var rekondad (vilket var sagt att den skulle vara) säljaren vi varit i kontakt med är just nu bortrest men han skulle ha ordnat detta innan han åkte och har även bekräftat det under veckan. Så vi kunde inte helt göra en bra bedömning men från det vi kunde se var det inga större skador. Fanns lite repor i baksätet under bältet där det slagit i mot plasten. Yttre var det inga större skador alls, kunde se en liten repa.
Ingen rost. Inga stora skador från stenskott.

Någon liten repa kanske man får räkna med i och med begagnad bil? Känns väl lite oseriöst dock att den inte var rekondad. Ska prata med dem igen till veckan

Den gick bra i alla fall! Bra pris med tanke på vad vi får har vi kommit fram till! (Det är en mildhybrid, det missade jag säga)
Micce1980 skrev: Igår, 16:44 @Soffantjejen, Man får ju hitta det som gör att man känner sig trygg. Antingen köper man en billigare lite halvgammal eller en nyare, typ såhär. Du skriver att den har select, då är det hos en MRF ansluten handlare iaf

De tenderar i större utsträckning följa Konsumentköplagens och ARN, som inte sällan är bättre än mångas garantier när det kommer till krita
Ja så är det! De verkar tappa så himla mycket de nya dock så det känns inte helt värt. Denna ny går för ca 500000 och säljs nu för 340000. Jag tar nog hellre lite skavanker då!
Ja jag insåg att selektgarantin ungefär är som maskinskadegarantin man har hos försäkringsbolagen förutom att det då blir en självrisk i guess
Soffantjejen skrev: Idag, 14:36
Sålänge ni är nöjda är det viktigast, små repor kommer det alltid finnas (om nu inte ägaren till bilen gjort en polering innan försäljning), men eftersom den varit som hyrbil är det det 0chans att det skulle hända. Ifall dom löser rekond och den har servats efter intervallen så är det bra :)
OBD P0121

Farthållaren funkar, men bara i början![…]

Vida 2014D

Någon som VET om det GÅR att få […]

Vida 2014D

Någon som VET om det GÅR att få […]

Ja de ä ju värt att kolla upp. Har dock […]