Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har en c70 T5 cab från 2001 som bara startar om man först kopplar från batteriets minuspol och sedan återansluter den efter ett par sekunder.
När man gör denna manöver så startar bilen precis som vanligt och går att köra utan några varningar eller konstigheter. Men vid nästa start vägrar den.
Inga felkoder finns lagrade i systemet.
Har lossat motorstyrenheten för att undersöka dålig kontakt men det finns inga tecken på oxidation eller likande. Har också kontrollerat att bränsle når fram till fuelrailen.

Är det någon här på forumet som varit med om något liknande eller har tips och idéer på saker som skulle kunna orsaka detta märkliga beteende så tas det mycket tacksamt emot.
Väl mött, Filip
Filipgroon skrev: Idag, 21:16 .. Har också kontrollerat att bränsle når fram till fuelrailen. .
Når fram, med eller utan tryck? :-)
Det är väldigt vanligt att det blir fel på bränslepumprelät annars..
Och antennringen (rättare sagt oxid i kontakten) till immobilizern, då startar motorn men stannar efter en sekund. Sen vägrar den att tända hur mycket man än nöter på startmotorn. Oftast ingen felkod..

Här är mer tips för startvägrande P80:

På nyare årgångar är huvudreläet till insprutningen inflyttat i "Main Fuses"-lådan
Det kan bli fel på vevaxelgivaren som inte sätter felkod, då förstår motorstyrningen inte att motorn går runt och ger följdaktligen varken gnista eller bränsle
av Filipgroon
[/quote]
Erik Å skrev:[quote=Filipgroon post_id=<a href="tel:1624229" data-original-title="" title="">1624229</a> time=<a href="tel:1769026608" data-original-title="" title="">1769026608</a> user_id=63297]
.. Har också kontrollerat att bränsle når fram till fuelrailen. .
Når fram, med eller utan tryck? :-)
Det är väldigt vanligt att det blir fel på bränslepumprelät annars..
Och antennringen (rättare sagt oxid i kontakten) till immobilizern, då startar motorn men stannar efter en sekund. Sen vägrar den att tända hur mycket man än nöter på startmotorn. Oftast ingen felkod..

Här är mer tips för startvägrande P80:

På nyare årgångar är huvudreläet till insprutningen inflyttat i "Main Fuses"-lådan
Det kan bli fel på vevaxelgivaren som inte sätter felkod, då förstår motorstyrningen inte att motorn går runt och ger följdaktligen varken gnista eller bränsle[/quote]

Stort tack för lite vägledning. Jag upplever att det var rejält tryck i fuelrailen, hör att pumpen surrar vid tändning som vanligt osv. Har dock inte mätt upp trycket på något sätt utan det är bara en känsla. Antennringen/immobilizern har strulat för för ett par år sedan men då betedde det sig annorlunda som du beskriver. Har hur som lossat kontakten och rengjort med elektronikrengöring utan framgång (eller vidare motgång :-D ). Relät till insprutningen låter ju helt klart intressant att undersöka under morgondagen. Letade efter det idag men måste gått vilse i att det sitter under det skruvade locket. Likaså vevaxelgivaren ska få en översyn. Det som förvånar mig är att bilen alltid startar efter att ha varit strömlös. Känns ju olustigt att givaren skulle vara felande så konsekvent och intermittent på samma gång. Men konstigare saker har väl hänt antar jag :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Filipgroon skrev: För 36 minuter sedan. ..Letade efter det idag men måste gått vilse i att det sitter under det skruvade locket... Det som förvånar mig är att bilen alltid startar efter att ha varit strömlös.
Reläet är inte vid de ordinarie säkringarna utan i en egen svart plastlåda med märkt "main fuses" (på min V70 -00 iallafall). Tror locket på den sitter med snäppen..
Det som händer när du bryter batterimatningen är att all adaptering går tillbaka till default-värden. Skulle kanske kunna vara fuel trim eller tomgångsjusteringen som drar iväg uppåt väggarna fel av någon anledning och när du lossar batteriet kommer de tillbaka till rimliga värden. Kanske läge att läsa ut sånt via OBD och kolla om något ser konstigt ut :-)
Oh vänta.. 2001, har den Marelli-spjällhus?
I vilket fall, kan vara läge att göra rent i spjällhuset, trottelspjället kan börja klibba fast i kladdet som samlas där. Inte så enkelt att komma åt på turboversionen sägs det..

Ps, vakuumläckor kan göra att tomgångsjusteringen drar iväg till ändläge, försvinner sen läckan av nån anledning kan tomgången stå helt galet. Och den återställs vid batterireset. Är det möjligen så att tomgångsvarvet är ovanligt högt efter batterireset och justeras ner efterhand..?
Kolla att inte EVAP-ventilen står öppen på tomgång. Och kolla att inte de tunnare gummislangarna till insuget fått torrsprickor. Jag har fått byta dem på min -00..

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Nästa elbil från Volvo?

Spännande med dörrarna, finns inget […]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]