Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pidde240
Hej

Har en Volvo v70 D5204T3 2013
Har bytt termostat och har bytt värmeelement, problemet är att när jag står på tomgång så får jag inte någon värme i bilen men kör jag en runda så motorvarvet är runt 1500 rpm så får jag värme och VIDA visar motor temp 90C och den övre kylar slangen är fortfarande kall och har ändå kört ca 5 mil, kan det ha bildats någon luftficka som gör att där inte blir cirkulation

Tips välkomnas
/Peter
Användarvisningsbild
av Erik Å
Prova att varva ur motorn lite mer än vanligt så ökar chansen att luftfickor i värmepaketet spolas ur.
Kylaren spolas igenom först när termostaten öppnar ordentligt..
Sen finns verkstäder som kan vakuumsuga kylsystemet. Testade själv med vakuumpump kopplad till exp-kärlet och jovisst blurpade det ut luft ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Pidde240 skrev: Idag, 20:03 ..hade du också taskig värme på tomgång?
Jag hade bytt värmepaket (och termostat) pga allmänt klen värme (riktigt dålig på lågvarv) men fick inte alls den förbättringen jag hoppats på.
Men efter vakuumsugning så blev det klart bättre, då började man bränna fingrarna i luftutblåsen. ;-)

Mitt problem var antagligen läckande värmepaket; det läckte ut vätska (hamnade under mattan på förarsidan) under uppvärmning och luft sögs in då motorn svalnade. Så luftfickan i värmepaketet fylldes på dagligen :-o Annars ska normalt all luft spolas ut med tiden. Men det lär inte hända om man ständigt gubbkör på låga varv. Ah eco-driving heter det ju numera :party:
Det beror antagligen på hur röranslutningarna på värmepaketet sitter, på min P80 är både in- och utgående rör vända nedåt. Ska alltså till övertalning för att lyckas få ur all luft som samlas högst upp.. :-)
Användarvisningsbild
av Pidde240
Mina rör anslutningar pekar också på samma vis ut och vända nedåt så det blir en vakuum sugning av kylsystemet får hoppas på att det hjälper
Användarvisningsbild
av Pidde240
Ja det ligger något i det som du säger med värmeelementet är säker det problemet jag har, ska byta kamrem och vatten pump till helgen , har ju en vakuumpump kom jag tänka på nu, återkommer med resultatet efter bytet av rem å pump
Användarvisningsbild
av Erik Å
Värmen i min bil har faktiskt inte varit riktigt 100% denna vinter, tror jag ska leta fram vakuumpumpen och testa att "avlufta" :-)
Skruvlocket på "LuftMan"-bromsavluftaren passar på exp-kärlet, det kan jag använda för att ansluta pumpen. Ser bara så läskigt ut när kylarslangarna sugs ihop :-o
Har en ny termostat som jag ska montera också..
V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kö[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]