Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Iznogoud
Hej!

Inte hittat något inlägg med samma symptom som mig, ännu.

V70N 2,5T 2004, Bi-xenon

Mitt problem är att ljusbilden är för låg på halvljusen.
Jag kan ställa ner ljuset via bitsmejsel på den vita muttern på lyktan, men jag kan inte höja något mer?

2023 bytte jag nivågivaren/regleringen på bakaxeln eftersom jag fick upp felmeddelande.
Efter bytet så försvann felet (eller om jag nollade felkoderna i VIDA, minns inte).
Kollat nu och allt verkar riktigt. Men hade hoppats på att bänna/bryta lite i fästet på den så att ljusbilden skulle höjas, men tycker inte riktigt att det händer speciellt mycket?
Står i mörkret i garaget och provar bända/röra armen "live".

Vad kan vara fel? Något man kan göra i VIDA?
Har du kalibrerat givaren i Vida efter bytet och kollat att värdet "hänger med" om du trycker ner bilen bak?

Jag fick liknade symptom efter att jag också bytt givaren, men bara på ena sidan. Den gick inte att justera upp tillräckligt fast jag skruvade så mycket jag kunde. Men efter ett tag hände något och den "hoppade upp" under färd och jag fick justera ner den och sedan har den varit normal. Tyvärr har jag ingen aning om hur det gick till eller vad som kan vara fel.
Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA.
"Too high" och under REM och 4,97V vilket enligt ChatGPT tyder på att givaren bak är utanför sitt mätområde.
Ska se om jag kan åka till jobbet och hissa upp den 4-pelarlyften och kolla så att V hamnar på ca 2-3V om jag justerar/bryter tillbaka fästet/armen, för att sedan kunna kalibrera den.
HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]

TS har ju kört ett år,radera och spar c[…]

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]

Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]