Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Blandningsspjället är en helt mekanisk historia (vaxtermostat och vakuum) på min V70 mk 1 / B5244S2, vet faktiskt inte om det är ändrat på V70N. Sitter på undersidan av luftfilterburken där friskluftslangen framifrån och folieslangen med förvärmd luft från grenröret möts.
Spjället rapporterar definitivt inget ut på databussarna. Givaren för temperatur på insugsluft borde väl heta nåt i stil med intake air temperatur eller manifold air temperature.. Det är väl nåt sånt du får spana efter i läsaren :-) Turbo har för övrigt ingen luftförvärmning alls, där kämpar man med att kyla laddluften så gott man kan med intercooler :-D
av V70nyburjaren
Japp! Har bytt VVT solenoid på min bil, det var som packat av svart sörja under packningen. Solenoiden var helt fast i något halv-läge. Nu när jag slänger i 4'ans växel i 90KM/h och ger plattan i mattan händer det dubbelt så mycket :-D
Erik Å skrev: tis 26 jul 2022, 19:49 Kolla upp luftförvärmningen också. Termostaten i blandningsspjället verkar fastna på varmluft när den åldras. Gör definitivt inte motorn piggare :-)
Om man känner på luftfilterburken när man åkt några mil i kyligt väder så ska den kännas sval. Varm är icke bra :-D
Vet att det är sent svar men har detta problem tror jag:) vad är lösningen?? så billigt som möjligt :-)
Sommartid kan man helt enkelt ta bort folieslangen som går mellan blandningsspjället och plåtkåpan över grenröret. Då finns ingen varmluft att hämta oavsett hur spjället står.
Andra borrar och drar i en skruv intill blandningsspjället så det låses i kalluft-läget.
På vintern kan det dock vara bra med lite förvärmning :) Ska väl hindra is i trottelspjället antar jag..

Här är mina vedermödor dokumenterade
viewtopic.php?f=16&t=154542&start=10#p1367486
Jo det måste va mitt problem;) en kompis mätte tempraturen och då låg den på 40-45 grader när det va -10 grader utomhus :-D
Bor ju nere i södra sverige så man kanske kan ta bort termostaten helt istället och va lite försiktig med gasen i början om det är kallt ute.
Fast hjälper det att ta bort folieslangen om den enbart står på varmluftsläge? behöver den inte kallluft med.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Halvord skrev:Jo det måste va mitt problem;)
Fast hjälper det att ta bort folieslangen om den enbart står på varmluftsläge? behöver den inte kallluft med.
Utan folieslang så blir "varmluft" samma sak som luften inne i motorrummet. Alltså betydligt svalare än den som tas från grenröret :-) Kanske blir rätt lagom vintertid.. +10 .. +15C tror jag är rätt optimalt.
Vid +40 så vill motorn gärna knacka vid belastning och motorstyrningen sänker tändningen när knacksensorn rapporterar detonation. Inte bra för vare sig effekt eller bränsleekonomi. Varm luft har dessutom lägre densitet, slår hårt på en sugmotor som då får i sig mindre syre..

Prova ta bort folieslangen så se du om det blir skillnad.
Om jag minns rätt är den "gängad" på stosen vid spjället men bara påskjuten på stosen vid grenröret. Så man lossar först vid grenröret och sen skruvar man loss hela slangen från blandningsspjället

Sommartid kanske det vore bäst att blockera spjället så det bara tar kallluft genom slangen från fronten

Uppdatering: sjukt svårt att få det he[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]

Tack för alla tipsen. Läste att termosta[…]