NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,

Sitter här å klurar på om den fabriksmonterade elektriska motorvärmaren (som väl är standard på denna motor) på V50 1.8F MY08 har en säkring i bilen någonstans..? (el-kontakt vänster fram i kofångaren)
Jag har Haynes bok men kan inte utläsa någon säkring som uppenbart är till för just motorvärmaren..

Mvh.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det finns ett väldigt enkelt och effektivt sätt att förstöra el-motorvärmare; trycker man i sladden när motorn är varmkörd så kokar vätskan intill värmaren, ångblåsorna hindrar att värmen förs bort från värmeslingan och den överhettas och brinner av.
Tro mig, jag har provat. (På R19 för många år sen). :-/
Använd timer eller vänta med att koppla in tills motorn kallnat
av Okalettos
Erik Å skrev: mån 05 jan 2026, 10:43 Det finns ett väldigt enkelt och effektivt sätt att förstöra el-motorvärmare; trycker man i sladden när motorn är varmkörd så kokar vätskan intill värmaren, ångblåsorna hindrar att värmen förs bort från värmeslingan som därmed överhettas och brinner av..
Tro mig, jag har gjort detta :-/
Oj hoppsan, gäller det verkligen 'blockvärmare' (som väl indirekt värmer främst motoroljan)..? Har dylika värmare ingen tempsensor inbyggd? (en tempsensor, som man väl isf ändå inte vet om den fungerar som den ska :-) )
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: mån 05 jan 2026, 10:51 Oj hoppsan, gäller det verkligen 'blockvärmare' (som väl indirekt värmer främst motoroljan)..?
Ingen aning, de borde ju inte vara lika utsatta..
Mät resistansen mellan pinnarna i kontakten med multimeter. En frisk värmare på 600 W borde ligga på ca 90 ohm.
Är elementet trasigt lär multimetern visa 'open circuit' eller iallafall nåt som är mycket högre än 90 ohm
Du får försöka mäta så nära värmaren som möjligt, den lär väl ha en kontakt som går att lossa..
Till 3:e pinnen för skyddsjord ska det förstås vara högohmigt :-)
av Okalettos
Erik Å skrev: mån 05 jan 2026, 13:43
Okalettos skrev: mån 05 jan 2026, 10:51 Oj hoppsan, gäller det verkligen 'blockvärmare' (som väl indirekt värmer främst motoroljan)..?
Ingen aning, de borde ju inte vara lika utsatta..
Mät resistansen mellan pinnarna i kontakten med multimeter. En frisk värmare på 600 W borde ligga på ca 90 ohm.
Är elementet trasigt lär multimetern visa 'open circuit' eller iallafall nåt som är mycket högre än 90 ohm
Du får försöka mäta så nära värmaren som möjligt, den lär väl ha en kontakt som går att lossa..
Till 3:e pinnen för skyddsjord ska det förstås vara högohmigt :-)
Jag tänkte mer på om värmaren brukar ha någon tempsensor..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okalettos skrev: mån 05 jan 2026, 17:29 Jag tänkte mer på om värmaren brukar ha någon tempsensor..
Jag tvivlar starkt men själva elementet skulle i och för sig kunna ha "ptc-karakteristik" dvs öka resistansen och därmed minska effekten ju varmare det blir
(ptc=positive temperature coefficient). Populärt för självreglerande värmeelement t.ex. i lambdasonder och golvvärme i hus. Det senare förebygger brand om nån lägger en madrass på värmeslingorna :-o :-)

Men okej, mät resistans med kall motor. Ser du inte rimlig resistans då så måste ju värmaren bytas i vilket fall..
av Okalettos
Erik Å skrev: mån 05 jan 2026, 17:36
Okalettos skrev: mån 05 jan 2026, 17:29 Jag tänkte mer på om värmaren brukar ha någon tempsensor..
Jag tvivlar starkt men själva elementet skulle i och för sig kunna ha "ptc-karakteristik" dvs öka resistansen och därmed minska effekten ju varmare det blir
(ptc=positive temperature coefficient). Populärt för självreglerande värmeelement t.ex. i lambdasonder.

Men okej, mät resistans med kall motor. Ser du inte rimlig resistans då så måste ju värmaren bytas i vilket fall..
Värmaren fungerar.. Jag var mest bara nyfiken på om det fanns någon säkring 😇, utifall att man står där vackert i -40C och värmaren plötsligt inte jobbar..
Och sen blev jag nyfiken på om den har tempsensor (utifrån din 'skräckhistoria' med varm motor 😯)
På denna bils motorvärmare (doppvärmare) så finns det varken tempsensor, termostat eller överhettningsskydd.

Om det är Volvo som har monterat den så är det förmodligen Calix fabrikat.
Du får följa tillverkarens varning för att minska risken att värmaren går sönder.
. Varning
Avbrott kan ske i värmeelementet om
• värmaren ansluts till intermittent (pulserande) spänning
• kylvätskan är smutsig
• kylvätskan finns i otillräcklig mängd
• det finns luft i systemet
• det finns issörja i kylsystemet
• kylarcement användes.
Garantin är ej i kraft i dessa fall.
Blockvärmare.png
Blockvärmare.png (59.92 KiB) Visad 716 gånger

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=162[…]