NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Sitter här å klurar på om den fabriksmonterade elektriska motorvärmaren (som väl är standard på denna motor) på V50 1.8F MY08 har en säkring i bilen någonstans..? (el-kontakt vänster fram i kofångaren)
Jag har Haynes bok men kan inte utläsa någon säkring som uppenbart är till för just motorvärmaren..

Mvh.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det finns ett väldigt enkelt och effektivt sätt att förstöra el-motorvärmare; trycker man i sladden när motorn är varmkörd så kokar vätskan intill värmaren, ångblåsorna hindrar att värmen förs bort från värmeslingan och den överhettas och brinner av.
Tro mig, jag har provat. (På R19 för många år sen). :-/
Använd timer eller vänta med att koppla in tills motorn kallnat
av Okalettos
Erik Å skrev: För 17 minuter sedan. Det finns ett väldigt enkelt och effektivt sätt att förstöra el-motorvärmare; trycker man i sladden när motorn är varmkörd så kokar vätskan intill värmaren, ångblåsorna hindrar att värmen förs bort från värmeslingan som därmed överhettas och brinner av..
Tro mig, jag har gjort detta :-/
Oj hoppsan, gäller det verkligen 'blockvärmare' (som väl indirekt värmer främst motoroljan)..? Har dylika värmare ingen tempsensor inbyggd? (en tempsensor, som man väl isf ändå inte vet om den fungerar som den ska :-) )
Säkring elmotorvärmare 1.8F

Det finns ett väldigt enkelt och effektivt […]

Har jag CarPlay eller ej?

TS bild på ratten visar en vy från ios[…]

Den stora annons-tråden

56 mil på 35 år. https://www.blocket.s[…]

745 ojämn tomgång

2-3-2 är problem med blandningen. Tjyvluft &a[…]