NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag söker input kring ett omfattande oljeläckage på en
Volvo S40 2.4i (B5244S, 5-cyl bensin), automat, miltal ca 26 000 mil.

Bakgrund:
PCV-systemet har varit igenkorkat/defekt, vilket orsakat kraftigt vevhusöver/undertryck. Detta är nu identifierat, men i samband med PCV-felet har motorn börjat läcka olja rejält.
Detta måste pågått en längre tid, dock så tändes motorlampan nyligen.Bild
Symptom/observationer:
• Oljeläckage synligt på kamremssidan i överkant
• Mycket kraftigt läckage mellan motor och växellåda (bifogar bild)

Min primära misstanke är att bakre vevaxeltätningen har gett upp till följd av övertrycket från PCV-problemet, vilket känns rimligt givet mängden olja och placeringen. Dock hittar jag en del trådar som beskriver problematiken men i samtliga Rekommenderas även kopplingsbyte. Kan det vara samma problem jag har på en automat eller är detta avgränsat till manuella bilar?
Samtidigt vill jag utesluta andra klassiska felkällor.
Frågor till er med erfarenhet:
• Är bakre vevaxeltätning den mest sannolika orsaken givet symptomen och PCV-historiken?
• Finns det andra kända läckagepunkter på dessa motorer som kan ge liknande läckbild, t.ex.:
• skarv block/oljetråg
• kamaxeltätningar
• VVT-solenoider / tätningar
• Vad är en rimlig kostnadsbild för byte av bakre vevaxeltätning på automat (arbete + delar)?
Hur avancerat är det att utföra detta där bilen står i ett garage med pallbockar? Ej tillgång till lyft/motorlyft.

• Rekommenderas att:
• först åtgärda PCV helt
• tvätta rent och köra kort sträcka
• därefter verifiera läckage
eller är erfarenheten att RMS oftast är permanent skadad efter denna typ av övertryck?
Alla inspel uppskattas — särskilt från er som sett liknande PCV-relaterade följdfel på vitblock.

Tack på förhand.
Bilagor
20260101_192310.jpg
20260101_192310.jpg (3.91 MiB) Visad 167 gånger
BSR optimering???

Har också positiva erfarenheter från B[…]

Uppdatering av felet. Det visade sig att felet fr&[…]

Glödstift öppen krets

Då får mäta om du får str&o[…]

Motorlampa V50 2.4i 2006

Hej, jag postade precis en tråd på for[…]