DennisCA skrev: ↑mån 29 dec 2025, 09:53
Har inte skruvat nåt ännu, lyckades få fast den med några clips. Vill inte bara skruva med första bästa skruv, försöker tänka ut nånting som kan se OEM ut...
Varje gång jag skryter med hur bra bilen funkar så går nåt sönder. Instant Karma antar jag
Använde bakrutetorkaren i går, den har funkat felfritt i 26 år och 66 000 mil. Nu gick den 170 grader från parkeringsläget och sen blev det tvärnit när den skulle byta riktning. Inte ett livstecken vad jag än försökte.. Kollade säkringarna, allt OK där.
Så det blev till att riva bakluckan. Drog ur kontakten vid torkarmotorn för att mäta spänning i den och jovisst var det okej där. Pluggar i kontakten och torkaren funkar finfint igen
Men iallafall, nu gör jag ett försök att laga de slitna hålen för clipsen i överkant med glasfiberväv och epoxy.
Ska beställa nya clips så fort Skobes öppnar efter helgerna.
De i överkanten verkar heta 9145885, de i nederkant 9132876
Återkommer med bild på resultatet när epoxyn har härdat och bearbetningen är slutförd
20251231_170754.jpg (229.18 KiB) Visad 104 gånger
Här är för övrigt skruvhålen för brutal-fastsättningen med trallskruv:
Bilens högra sida:
__skruv_r.jpg (240.23 KiB) Visad 81 gånger
.
Mitt:
Det finns ju faktiskt två pressmuttrar (M6?, vita cirklar längst ner) för kåpan runt innerhandtaget (som inte finns monterat på V70). Kanske hade varit läge att använda dem? Men överkanten lär väl bli rätt fladdrig med fästpunkter bara på mitten i höjdled?
__skruv_c.jpg (287.84 KiB) Visad 81 gånger
.
Bilens vänstra sida:
__skruv_l.jpg (272.92 KiB) Visad 81 gånger
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66300 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Service #34 klar. Borde pyssla om drivaxlarna innan vintern slår till.. Edit: för sent!