Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Halloj, Är det någon som vet varför min 960 med b6254 vill upp i 2000 rpm när jag startar den varm som kall? Har dragit ur kontakten för tomgångsmotorn och då lägger den sig på ca 1300 rpm vid start, men med den ikopplad så rusar varven som sagt vid start.

Har även ett knepigt ljud vid 2500 rpm, låter som att SAS ventilen ”dumpar” och man får en känsla av motorbromsning i friläge, ljudet kommer iaf från den sidan av motorn.

Har kollat lmm, tps, evap, lambda osv och det är intakt.
Kan SAS ventilen fastna öppen på nåt sätt? Har proppat vakuum slangen och luft intaget till den men det hjälpte inte. Den ska ju bara vara igång vid kallstart egentligen, men tänkte om den kunde störa än fast man proppat och dragit ut kontakt till den. Skulle det hjälpa att ta bort den permanent, eller är den helt irrelevant?
Vinkeln17 skrev:Har även ett knepigt ljud vid 2500 rpm, låter som att SAS ventilen ”dumpar
Är inte helt "hemma" dessa motorer och vet inte riktigt vad SAS ventilen är. Internet säger VVT, men jag är osäker.
Men, finns det felkoder?? Det är alltid en bra början. Annars är det lätt att byta delar i onödan.
Till att börja med, baserat på tidigare inlägg, har du nåt h-reg på den som kanske jävlas och orsakar elfel? (Eller något jord/elfel orelaterat h-reg?)
Det låter ju lite suspekt att tomgångsmotorn höjer varvtalet när det redan är för högt. Men jag vet inte 100% vad "viloläget" på tomgångsventilen är i normala fall, så det kan ju bero på nån vakuumläcka, finns ju en del ställen det kan läcka på dessa bilar.

Jag tror inte SAS (om du menar pulsair) borde ha någon påverkan på tomgången alls dock, då det blåser in luften efter avgasventilerna.
Kläm ihop slangen till tomgångsventilen. Då ska varvet gå ner till runt 500 rpm alternativt att motorn stannar, annars har du ett vacuumläckage. Kontrollera också att spjällgivaren är korrekt justerad.
Jag bytte spjällägesgivare för nån vecka sen men såg inte att det fanns någon sorts justering på den?

Ska prova klämma ihop slangen tack för tipset!
frasse4 skrev:Kläm ihop slangen till tomgångsventilen. Då ska varvet gå ner till runt 500 rpm alternativt att motorn stannar, annars har du ett vacuumläckage. Kontrollera också att spjällgivaren är korrekt justerad.
lennarte skrev:
Vinkeln17 skrev:Har även ett knepigt ljud vid 2500 rpm, låter som att SAS ventilen ”dumpar
Är inte helt "hemma" dessa motorer och vet inte riktigt vad SAS ventilen är. Internet säger VVT, men jag är osäker.
Men, finns det felkoder?? Det är alltid en bra början. Annars är det lätt att byta delar i onödan.
Det är obd2 då det är en 960 från 1996 alltså senare modellen. Vi har en obd2 felkodsläsare och har prövat den förut men den kunde inte läsa av bilar innan 2002 eller nåt sånt skumt. Hur som helst så funkade det inte i alla fall. SAS ventilen ska bara vara igång 30-90s efter kallstart tror jag och ska hjälpa till och ”värma upp” om jag förstår det rätt genom att suga luft
atteatte skrev:Till att börja med, baserat på tidigare inlägg, har du nåt h-reg på den som kanske jävlas och orsakar elfel? (Eller något jord/elfel orelaterat h-reg?)
Det låter ju lite suspekt att tomgångsmotorn höjer varvtalet när det redan är för högt. Men jag vet inte 100% vad "viloläget" på tomgångsventilen är i normala fall, så det kan ju bero på nån vakuumläcka, finns ju en del ställen det kan läcka på dessa bilar.

Jag tror inte SAS (om du menar pulsair) borde ha någon påverkan på tomgången alls dock, då det blåser in luften efter avgasventilerna.
Ja det sitter h regg men den är inte ivägen då den går att kringgå för felsökning :-) ,

jag tänker precis som du att SAS (sekundär luft system) inte ska ha nån påverkan på tomgången men är nästan säker på att det dumpande ljudet kommer från den.

Har prövat proppa och dragit ur kontakten för ventilen men det återstår ändå? Kan luft gå bakvägen genom ventilen pga av nåt sorts tryck å skapa ljudet? Hade varit intressant å ba riva bort SAS då det tydligen bara ska hjälpa till med uppvärmning vid kallstart :-)
Man behöver en OBD-läsare som klarar KWP2000 på tidiga Volvo (och VW) med OBD2-kontakt. Jag har inte sett några vanliga bluetoothdonglar som har stöd för det, men t.ex. Foxwell har lite dyrare diagnosverktyg som stödjer det.

Jag tror inte pulsair-systemet övervakas mer än att ECU kollar efter solenoidens resistans. Så vitt jag kunnat se på min S90 hinner luftpumpen både starta och stanna igen innan lambdan blivit varm, så jag tror inte ECU gör något för att bekräfta funktionen, så med det sagt borde det nog gå plugga utan att få någon felkod.
När man söker lite på det verkar det inte vara omöjligt att backventilen i luftventilen blir dålig, men då borde du kunna känna att det kommer avgaser bakvägen.

Men som sagt låter det ju lite som att det är något annat än pulsair som spökar med tomgången, som nämts tidigare i tråden borde tomgången bli rätt låg om du stryper slangen till tomgångsmotorn, och vad jag minns på min S90 hände samma sak när jag drog ur kontakten till den, så det låter ju som att det kommer rätt mycket luft nån annan stans ifrån.
Förutsatt att du kollat alla "vanliga" vakuumslangar och inte hittat nåt läckage där skulle du kunna försöka koppla loss vevhusventilationen och plugga dess anslutning på insuget, det är ju så gott som omöjligt att se om den slangen blivit dålig utan att riva bort insuget eller ett par aggregat...
av Vinkeln17
atteatte skrev:Man behöver en OBD-läsare som klarar KWP2000 på tidiga Volvo (och VW) med OBD2-kontakt. Jag har inte sett några vanliga bluetoothdonglar som har stöd för det, men t.ex. Foxwell har lite dyrare diagnosverktyg som stödjer det.

Jag tror inte pulsair-systemet övervakas mer än att ECU kollar efter solenoidens resistans. Så vitt jag kunnat se på min S90 hinner luftpumpen både starta och stanna igen innan lambdan blivit varm, så jag tror inte ECU gör något för att bekräfta funktionen, så med det sagt borde det nog gå plugga utan att få någon felkod.
När man söker lite på det verkar det inte vara omöjligt att backventilen i luftventilen blir dålig, men då borde du kunna känna att det kommer avgaser bakvägen.

Men som sagt låter det ju lite som att det är något annat än pulsair som spökar med tomgången, som nämts tidigare i tråden borde tomgången bli rätt låg om du stryper slangen till tomgångsmotorn, och vad jag minns på min S90 hände samma sak när jag drog ur kontakten till den, så det låter ju som att det kommer rätt mycket luft nån annan stans ifrån.
Förutsatt att du kollat alla "vanliga" vakuumslangar och inte hittat nåt läckage där skulle du kunna försöka koppla loss vevhusventilationen och plugga dess anslutning på insuget, det är ju så gott som omöjligt att se om den slangen blivit dålig utan att riva bort insuget eller ett par aggregat...
Aha Ne har tyvärr ingen sån felkodsläsare.

Jag tror att puls air systemet kanske kan ha nåt med dump ljudet att göra om som du säger att backventil kan vara trasig så funderar på att riva bort skiten. Men misstänker dock att det systemet är helt irrelevant beroende startvarven på 2000 rpm osv.

Ska pröva klämma slangen till tomgångsventilen imorn för att kolla om den hamnar runt 500rpm som den ska eller alternativt ”dö”. Har inte prövat detta så ska göra det då det måste finnas nån vakuumläcka eller nåt liknande då den verkar suga luft nå så in i… när man startar bilen.

Men som sagt lägger den ju sig fint på 850 rpm sen så ecu måste ju gå in å reglerar det där på nåt sätt för i övrigt har den väldigt jämn och fin tomgång.

Ska pröva det med vevhusventilationen sen om jag inte kommer fram till annat :-)

Idag har gasfjädrarna till huven bytts, nu &[…]

någon som känner igen detta problem? Ka[…]

Jag som fått balnsaxlarna bytande på m[…]

Höga startvarv b6254

Man behöver en OBD-läsare som klarar KW[…]