Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Halloj, Är det någon som vet varför min 960 med b6254 vill upp i 2000 rpm när jag startar den varm som kall? Har dragit ur kontakten för tomgångsmotorn och då lägger den sig på ca 1300 rpm vid start, men med den ikopplad så rusar varven som sagt vid start.

Har även ett knepigt ljud vid 2500 rpm, låter som att SAS ventilen ”dumpar” och man får en känsla av motorbromsning i friläge, ljudet kommer iaf från den sidan av motorn.

Har kollat lmm, tps, evap, lambda osv och det är intakt.
Kan SAS ventilen fastna öppen på nåt sätt? Har proppat vakuum slangen och luft intaget till den men det hjälpte inte. Den ska ju bara vara igång vid kallstart egentligen, men tänkte om den kunde störa än fast man proppat och dragit ut kontakt till den. Skulle det hjälpa att ta bort den permanent, eller är den helt irrelevant?
Vinkeln17 skrev:Har även ett knepigt ljud vid 2500 rpm, låter som att SAS ventilen ”dumpar
Är inte helt "hemma" dessa motorer och vet inte riktigt vad SAS ventilen är. Internet säger VVT, men jag är osäker.
Men, finns det felkoder?? Det är alltid en bra början. Annars är det lätt att byta delar i onödan.
Till att börja med, baserat på tidigare inlägg, har du nåt h-reg på den som kanske jävlas och orsakar elfel? (Eller något jord/elfel orelaterat h-reg?)
Det låter ju lite suspekt att tomgångsmotorn höjer varvtalet när det redan är för högt. Men jag vet inte 100% vad "viloläget" på tomgångsventilen är i normala fall, så det kan ju bero på nån vakuumläcka, finns ju en del ställen det kan läcka på dessa bilar.

Jag tror inte SAS (om du menar pulsair) borde ha någon påverkan på tomgången alls dock, då det blåser in luften efter avgasventilerna.

Finns fjärrkontroll att få tag i? Ibl[…]

Infästningen du gjort, ser alltså all[…]

Hej! Köpte mig för någon mån[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar, ser as-stora ut i verkligheten.. Haha, sor[…]