Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det vore intressant att veta om någon trotsar tidsandan och har beställt en ny fossilbil!

Vad och varför?

Svara åt en vän går också bra i brist på eget mod.

Ps. Hybrid gills inte!
Är nog få som köper ny bil överhuvudtaget nu med tanke på lågkonja och räntan. Är själv inne på år 10 nu med XC60in och började kolla runt lite i somras, men la ner det ganska snabbt, inte ens beggat var aktuellt, man får ju ingenting idag för pengarna, beslutade att rulla vidare i volvon, tänket köpa mig en bensinslukande V8a istället nu när dollarn trillar neråt, tänkte avvakta 6-12mån till och se vart den hamnar.
Inte beställt, men kikat runt en hel del.

Problemet som jag kan tycka finns idag är att elbilar utvecklas i en rasande takt.
Om jag köper en elbil idag som ska behållas i 10 år, hur står den sig då?
Vill någon byta in den?
Kommer den ens gå att sälja begagnad?
En 10 år gammal diesebil finns det alltid en marknad för, till den dagen politiken förbjuder dem.

Tittar vi på de elbilar som såldes nya 2017 som finns idag på begagnatmarknaden, undantaget Tesla, vem köper dessa?
Leaf 30 kWh, Ioniq 28 kWh, Zoe 22 kWh... Svalare än en frysbox.

Jag kan förstå att de som byter sin leasingbil var tredje år tycker att alla ska åka senaste elbilen, verkligheten ser dock inte ut på det sättet.

Så skulle jag köpa idag är en diesel inte helt uteslutet.
fjohan82 skrev: En 10 år gammal diesebil finns det alltid en marknad för, till den dagen politiken förbjuder dem.
Vad tänker du om bensinbil? De dras ju inte med de partikelproblem som dieslar gör.
Det dröjer nog inte längre förrän diesel förbjuds helt i städer, inte bara i känsliga, historiska stadskärnor.
StringerBell skrev: Idag, 10:38
fjohan82 skrev: En 10 år gammal diesebil finns det alltid en marknad för, till den dagen politiken förbjuder dem.
Vad tänker du om bensinbil? De dras ju inte med de partikelproblem som dieslar gör.
Det dröjer nog inte längre förrän diesel förbjuds helt i städer, inte bara i känsliga, historiska stadskärnor.
Inte en aning faktiskt, det är många år sen jag ägde en bil med bensinmotor.
Jag kör 3000-3500 mil/år så det har blivit diesel.
Gillar dessutom dieselmotor i bilen när husvagnen hänger på kroken.

Tänker mig dock att HVO100 jämfört bensin i en modern bil inte har så stor skillnad, man bör således förbjuda dieselbränslet och inte själva fordonet.

Ett alternativ är såklart att enbart tillåta fordon som drivs till 100% på el.
Byta startmotor V90 T4 2019

Det är bara att kolla alla anslutningar fysi[…]

En 10 år gammal diesebil finns det allti[…]

1. Är batteriet laddat? 2. Ta bort kontakts[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Har inte skruvat nåt ännu, lyckades f&a[…]