Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Adaptern jag köpt är avsedd för XC90 med "amplified system", dvs där det sitter ett slutsteg under passagerarstolen. Under installationen upptäckte jag att jag inte har något slutsteg där, utan min bil är en snikvariant med så kallad "Audio with internal amplifier". Dvs förstärkaren sitter integrerad i CD-spelaren.

Adaptern från Connects2 kom med färdigt kablage för att ansluta vid externa slutsteget. Kablaget innefattar kablar för 4 högtalare samt permanent 12V samt jord. Det är tänkt att man ska koppla ur strömkabel och högtalarkablar från slutsteget och koppla in ersättningskablaget istället.
Dessutom finns en kontakt som ska anslutas till bilens kabelstam (som ersätter den gröna kontakten som sitter i mittkonsolens "manöverdel" för stereon och innehåller bland annat rattkontroller).

Den gröna kontakten passar i mitt fall, men eftersom jag inte har det extrerna slutsteget så passar inte resten av kablaget i. Baktill på CD-spelaren sitter en 14-polig ISO-kontakt. Denna innehåller högtalarkablar, spänningsmatning, anslutning till AUX-kontakt samt VO-signal från CEM.
Jag klippte och lödde så att jag kopplade in adapterns kablage direkt på kabelstammen (jag anslöt 4 högtalare, permanent 12V, jord). Och som sagt den gröna kontakten till adapterns ingång.

Resultatet blev att den nya stereon fungerar perfekt. Ljud i alla högtalare, rattkontrollerna fungerar, backväxel startar backkameran, osv.
MEN - stora delar av bilens system fungerar inte alls. Klimatpanelen är stendöd, SRS service meddelande, centrallås / larm fungerar ej, osv.... (Felkoder sätts på signal saknas från SRS, DDM, CCM, UEM, ICM).

Helt klart har jag missat något viktigt. Connects2-adaptern ska vad jag förstår hantera kommunikationen med CANBUS via den gröna kontakten. På vägen in till adaptern verkar det ju fungera, men det den skickar ut verkar inte räcka.
En underlig sak jag noterade är att den nya stereon startade när jag satte nyckeln i tändningslåset, och inte som förväntat först när man vrider nyckeln till läge I (radioläget). Kanske skapas ingen riktig ACC-signal i CANBUS?

Jag frågade Connects2's kundservice och fick ett halvkryptiskt svar om att jag borde loopa MOST. Det finns faktiskt en MOST-anslutning mellan CD-spelaren och stereons "manöver-del". Men eftersom jag tänker plocka ur dessa så ser jag inte hur det skulle gå till.

Mycket tacksam för idéer på hur jag kan komma vidare!
Jag svarar mig själv, i det fall någon annan skulle ha samma problem. Denna snik-variant av stereo verkar ovanlig på XC90, det allra vanligaste verkar vara standardvarianten med slutsteg under passagerarsätet, och därefter performance-systemet. Jag hittade ett kopplingsschema till mitt system i XC90 2009 Wiring diagram (Group 39 Other, Audio with internal amplifier, sidan 103).

Mitt problem var att CANBUS kräver att originalstereon känns av (det är väl inte stereon egentligen, men den lilla "huvudenheten" som har en display på sig).

Lösningen var att plocka bort denna del av huvudenheten och låta den ligga kvar bakom nya stereon, och dessutom loop:a MOST-signalen. Det fungerar med endast mittendelen, alltså den med display på. Dock noterade jag att man får en rad felkoder på hög/låg signal på knappar vänster och knappar höger. Inget som verkar störa någon funktion, men om man vill ha rent från felkoder så får snällt dessa knappsatser också trängas bakom nya stereon :-)

Eftersom både spänningsmatning och hötalarkablar ansluts i 14-polig DIN-kontakt baktill på CD-spelare/Radio/Förstärkaren så behövde jag tillverka en ny kabelhärva. Jag hittade efter mycket letande en passande kontakt på Alixexpress (man måste välja "Color: male with Pin" för att få en hane vilket man behöver i detta fall, då det är en hona på kabelhärvan i bilen) https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... in_prod%3A

Connects2-interfacet anslöt jag till både till originalstereons huvudenhet och till bilens kontakt (den kontakten som suttit i originalstereon alltså)

Jag satte en MOST-loop i originalstereon huvudenhets MOTS-kontakt.

Hittade andra trådar som besvarade min fr&ar[…]

Stefans 968

Det var riktigt bra att verkstaden upptäckte […]

Hej! Köpte en Volvo s70 för ca en m&ari[…]

Jag svarar mig själv, i det fall någon […]