Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2,4D 2010 B+
Har läst många trådar om detta.
Jag gjorde tidigare idag den ryska varianten och skarvade svart orange utanför den flerpoliga kontakten utan framgång.
Om jag låser bilen och har bilnyckeln i fickan, öppnar bagageluckan med handtaget så går det alltid när bilen är låst och öppnas via keyless entry.
Men när väl bilen är upplåst och man stänger bagageluckan går den inte öppna igen, man hör i dörrarna ett klickande ljud.
Om jordningen varit kass sista biten efter kontakten i taket borde väl inte bagageluckan gå att öppna med keyless entry?
Kan tillägga att det är ett fysiskt handtag på bagageluckan som”kläms ihop” utan motstånd.
Det ska heller inte vara något motstånd då det inte öppnar låskistan live fysiskt.
När handtaget kläms ihop skickas en elektrisk signal att låskistan ska öppnas,
vilket har fungerat i 10 år tills nu
Senast redigerad av 1 Mazzokie, redigerad totalt 0 gånger.
Har kollat på bildelsbasen och det verkar som att handtaget har en mekanisk mekanism som drar i vajern för att öppna.
Vid närmare eftertanke tycker jag att det senaste året att bagageluckan öppnas när nästan hela handtaget är sitt maximala klämläge, kan det vara så att vajern har blivit för lång?
Hundratals gånger har familjemedlemmar klämmt ihop handtaget genom åren för att försöka öppna bagageluckan ihopp om att personen med nyckeln i fickan är tillräckligt nära bilen.
Har någon annan varit med om att vajern sträckt sig för mycket?
Min XC70, som var av årsmodell 2012, hade istället ett gummimembran att trycka på. Innanför satt en mikrobrytare. Hela låshanteringen på den var alltså elektrisk. Något mekaniskt att klämma på fanns inte alls.
Nämner detta bara för att påpeka att det finns flera olika varianter att förhålla sig till, så det gäller att förvissa sig om att man ser på "rätt" video om man vill ha hjälp den vägen.
Har demonterat bort låskistan och fått bort all oxid som fanns i kontaktstycket men med samma resultat som innan när jag monterat ihop det.
Funktionen är att handtaget fysiskt kläms ihop, vajern släpps då för att vara lös, på insidan hantaget sitter en mikrobrytare som på elektriskt väg vad jag antar släpper en låssprint och låskistan öppnas av en fjäder som öppnar låskistan för att vajern är lös.
Det är därför inte luckan öppnas när bilen är låst trots att man kan klämma ihop hela handtaget helt utan att den öppnas, som det ska vara på en låst v70 av våran model.
Som innan så kan jag öppna bakluckan med nyckel i fickan och jag klämmer ihop handtaget, nyckeln och inre antenn i bakluckan livar, jag aktiverar mikrobrytaren i handtaget, släpper vajern mekaniskt med handtaget, luckan går upp och alla dörrar är upplåsta.
Om jag nu stänger bak luckan, och försöker öppna den så är den låst, det hörs ett upplåsningsljud från alla dörrarna, som om systemet inte förstår att bilen redan är upplåst.
Det är dyra grejer så chansa på någon komponent är tveksamt.
Handtaget, låskistan och mekanism och jorden fungerar ju klockrent när bilen är låst,
finns det en sekundär öppningsmekanism när bilen är upplåst?
Om jag minns rätt så var det åtta stift till låskistans kontaktstycke, tror ni det kan vara det?
Eller kan det vara centralåssysemet som har något fel

Jag har bytt låskista på höger b[…]

Har demonterat bort låskistan och fått[…]

Mora i Dalarna

Volvo XC60-27

Leveranstid står på Volvocars - ä[…]