NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lime81
Jag hade tänkt ge mig på ett kopplingsbyte på min V50 1.8F årsmodell 2006 som har gått 33k mil. I dagsläget har jag inget problem med kopplingen men är rädd att uttrampningslagret ska rasa när som helst eftersom bilen gått 33k mil utan kopplingsbyte. Någon här som har bytt och har koll?

* Är det nödvändigt att byta även svänghjulet trots att jag inte har problem med kopplingen idag? Eller ska man chansa och strunta i att byta svänghjul?

* När man byter svänghjulet, behövs något verktyg för att låsa svänghjulet? Kollar jag i VIDA ser det ut som att det finns ett specialverktyg som låser "kuggarna". Finns motsvarande verktyg på exempelvis Biltema?
Jag bytte på min V50 1,8F hemma i garaget som gått 32t mil. Hörde ett skramlande ljud med kopplingen uppsläppt och nollan i, som försvann när man trampar ner kopplingen. Vilket jag förstått med största sannolikhet är urtrampningslagret. Jag bytte lite andra delar också (drivaxlar, motorkuddar, hjullager). Följde dessa instruktioner:

Passade också på att byta växellåda till en som gått 8 tmil som jag hittade för 1000 spänn.

Bilen går kanon - inga vibrationer, skakningar, etc men det irriterande ljudet kvarstår dock med uppsläppt koppling. Antar att det är svänghjulet. Det finns sätt du kan kontrollera om svänghjulet är dåligt eller ej.
För att återvända till dina två frågor: kontrollera svänghjulet. Du har den billiga varianten (du kan nog hitta den för 3200 sek eller nåt ny). Det enda specialverktyg du behöver är ett centreringsverktyg. När jag tog bort tryckplattan, tog jag en kofot med eltejp på och höll den i en vinkel mot golvet och in i tänderna för startmotorn för att förhindra att svänghjulet snurrade när jag lossade skruvarna på tryckplattan.

Hej Jag håller på och byter låsk[…]

Felkod bakre lamdasond

Signalkabeln brukar var svart. Kablar till fö[…]

Har någon bilder?

Abs ring bak V50 AWD

Hej. Har fått samma problem på v&ar[…]