Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har en Volvo S60 2011 D3 som jag fick problem med idag. När jag kört en längre sträcka (3 timmar) stänger av den och försöker starta direkt igen så snurrar den bara på startmotorn utan något liv. Inga problem under körningen. Den visar inga lampor. Väntar jag i ca 45 min och testar igen så startar den utan problem. Kör jag dock kortare sträckor (typ 30 min) så kan jag stänga av och starta utan problem. Någon som har upplevt något liknande?

Tack för hjälp
Olle
Hej
Har en S60D5 2012 med liknande problem. Kall startar den direkt. Ju varmare den blir desto mer måste startmotorn snurra för den skall starta. Hade en beg reglerventil för bränslemängd. (Sitter på toppen av högtryckspumpen). Med den utbytt gick motorn bara några sekunder sedan helt död i flera minuter innan den kunde starta. Det var alltså fel på den. Nämner det bara för att du kan förstå hur en felaktig sådan reagerar. Min fundering är nu att även min orginalventil har något fel som uppträder när den blivit varm. Hade en person med diagnosverktyg. När motorn gick låg flödesvärdena inom kraven. Även bränsletemperaturmätaren, som sitter i anslutning till den visade "rätta" värden. Det finns även en högtrycksgivare i änden på Common Rail röret. Denna har jag inte kollat.
Har inte köpt någon ny reglerventil för bränsle och högtrycksgivare, då de är så dyra (ca 1500kr), men måste kanske göra detta.
Det finns ingen lågtrycksgivare, som kunde visa om det är fel på flödet från pumpen. Har bytt två bränslepumpar och 2 bränslefilter, så det borde inte vara några fel där? Vid bytet av pumpar kontrollerades noga att det inte är något fel på anslutningskontakterna till pumparna.
Det känns som enda sättet att veta vad som händer bränsleflödet är att kunna mäta via högtrycksgivaren, men hur gör man detta?
Gick in på Chat GPT och fick följande svar. Bifogar svaret som fotofiler. Läs och begrunda. Den ger flera spår att gå vidare på.
Bilagor
IMG_3473.PNG
IMG_3473.PNG (254.3 KiB) Visad 70 gånger
IMG_3472.PNG
IMG_3472.PNG (254.3 KiB) Visad 70 gånger
IMG_3471.PNG
IMG_3471.PNG (313.52 KiB) Visad 70 gånger
IMG_3470.PNG
IMG_3470.PNG (301.55 KiB) Visad 70 gånger
IMG_3469.PNG
IMG_3469.PNG (338.47 KiB) Visad 70 gånger

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]