Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev: Igår, 08:55 Om målet är 90% reducering av utsläppen så blir frågan vad som händer om målet inte nås.
Om målet inte nås blir det helt sjukt hög böter för billtilverkaren för varje bil som man säljer som inte klarar -90% utsläppsminskning.

Man mäter ju inte verkliga utsläppen som så klart beror av hur mycket folk kör. Utan 90% reduktion baseras ju på förbrukningen av bilarna man säljer. Så något "hoppsan vi nådde inte målen" lär inte finns i detta fallet. Säljer någon ett antal dieslebilar så får man väl några hundra miljarder i böter om man missar -90%.

Om nu inte de nya populistpartierna får saftigt med röster så etablerade partier gör på sig och river upp beslutet.

Titta på valet i Tjeckien där partiet "Motoristerna" är med i regiringen, kom från ingenstans och är nu en maktfaktor på en enda fråga "Riva upp EU beslutet"

Frågan är. Kommer någon tillverkare våga fortsätta tillverka bilar med förbränningsmotor efter 2034. Det blir ju ett chicken race, vågar man satsa på att beslutet ruvs upp eller kör man rakt in i väggen om man inte hunnit ställa om till 90% el till detta datum. Bilindustrin har ju långa löptider så man måste ju börja bestämma sig redan nu om man måste göra en forcerad omställning eller om man ska chansa på att beslutet rivs upp.
Hoppar man i fel tunna så.....
Jag förstår ärligt inte hur det ska gå ihop med den gudomliga elektrifieringen, en filur på Svenska Kraftnät blev intervjuad i radio och sa att fem stora serverhallar i Mellansverige önskar koppla upp sig och som han sa, motsvarar tre Uppsala i förbrukning.

Jag är kanske lite avigt inställd till frälsningen och tror att vi kommer att bränna olja i överskådlig framtid.

Belastningen kommer att bli monumental och kostnaderna skenar för att komma ikapp med en eftersatt infrastruktur beträffande elsuget då minsta lilla byhåla ska köra elbussar enligt EU.

Hur ska en vanlig knegare med tjugofemtusen netto kunna köpa elbil, moms på parkering, förmånsbeskattning när bilen laddar på jobbet,.förmodad km-avgift och ett inköpspris för en årslön, solceller för flera hundratusen med oklar avkastning...?

En eldriven lastbil kostar rejält mycket mer än en fossil vilket resulterar i dyrare frakt och dyrare varor och det duger inte med 220v för att ladda på 20min, det är ett ansenligt antal fordon. På mitt gamla jobb i en medelstor stad finns det 350 fordon, varav 75% är lastbilar och där jag jobbar idag har vi 40 dieselbussar som kostar cirka 3millar styck, fatta att busskort kommer att bli kostsamma för regionerna kan inte lägga hela kakan på skattsedeln.

Som om inte det räcker med dystopi så ska det lallas med Stegra och annat joll som det trollas bort miljarder på istället för att säkra elen för oss vanliga dödliga som lever här och nu.
Jallemet skrev: Idag, 00:22 Jag förstår ärligt inte hur det ska gå ihop....

Hur ska en vanlig knegare med tjugofemtusen netto kunna köpa elbil, moms på parkering, förmånsbeskattning när bilen laddar på jobbet,.förmodad km-avgift och ett inköpspris för en årslön, solceller för flera hundratusen med oklar avkastning...?
......
Ja, det är vi vanliga människor som får ta konsekvenserna av hur folk röstar.
Precis som med all annan politik.

Vi har varit naiva.....brukar övriga säga då.

Jag förstår ärligt inte hur det […]

Hög tomgång

Backman gör det på en FK - motor. Kansk[…]

Elpriset

Minuspris på el imorrn så då &[…]

Hej Undrar hur man lossar dieselslangen där d[…]