Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1622614
Malmstroem skrev: Idag, 08:55 Om målet är 90% reducering av utsläppen så blir frågan vad som händer om målet inte nås.
Om målet inte nås blir det helt sjukt hög böter för billtilverkaren för varje bil som man säljer som inte klarar -90% utsläppsminskning.

Man mäter ju inte verkliga utsläppen som så klart beror av hur mycket folk kör. Utan 90% reduktion baseras ju på förbrukningen av bilarna man säljer. Så något "hoppsan vi nådde inte målen" lär inte finns i detta fallet. Säljer någon ett antal dieslebilar så får man väl några hundra miljarder i böter om man missar -90%.

Om nu inte de nya populistpartierna får saftigt med röster så etablerade partier gör på sig och river upp beslutet.

Titta på valet i Tjeckien där partiet "Motoristerna" är med i regiringen, kom från ingenstans och är nu en maktfaktor på en enda fråga "Riva upp EU beslutet"

Frågan är. Kommer någon tillverkare våga fortsätta tillverka bilar med förbränningsmotor efter 2034. Det blir ju ett chicken race, vågar man satsa på att beslutet ruvs upp eller kör man rakt in i väggen om man inte hunnit ställa om till 90% el till detta datum. Bilindustrin har ju långa löptider så man måste ju börja bestämma sig redan nu om man måste göra en forcerad omställning eller om man ska chansa på att beslutet rivs upp.
Hoppar man i fel tunna så.....

Tja! Svarade dig på DM, men svarar här […]

Läste denna tråd och blev intresserad a[…]

Ytterligare en partsinlaga av journalister som vin[…]

Ja, det får nog bli så. Tack för […]