NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kvillebäck skrev: tor 27 nov 2025, 08:20 Sitter nog ingen sensor i den tanken. Räkneverket som räknar ner nivån är kopplad till tankluckan har jag fått till mig.
Det sitter en piezoelektrisk "tankmätare" i additivtanken. Funkar inte riktigt som en vanlig flottörmätare. Googla.

När man tankat minst 5 liter diesel ges en signal till systemet att man tankat och hur mycket, då väntar det på att man kommer upp i 70 km/h och då först pumpas additivet in i dieseltanken i den mängd som behövs för de liter man tankat. Om man inte kommer upp i 70 km/h startar pumpen ändå efter 4 minuter med motorn igång.
Njae, den mäter ju bara hur mycket additiv som finns i additivtanken. (Den mäter med någon sorts vibrationer, lite som ekolod om jag fattat rätt)
Hur mycket du tankat har väl CEM tillsammans med tankarmaturen koll på och ger via ADM, (Additiv Dosage Modul) som sitter under vänster baksäte, signal om hur mycket du tankat och då räknar väl ADM ut hur länge additivpumpen skall jobba. Ni som kan elektroniken, har jag fått det rätt?

(Hela det här systemet hade varit bättre att kunna "blocka", om det gick , och istället pytsa i lite när man tankar. Kunde ju vara utspätt för att enklare kunna hantera de små mängderna som används, hela upplägget med den extra tanken är bara till märkesverkstäderns fördel för att de skall tvinga kunderna till service och kunna skylla på ägarna när regenereringen inte fungerar som det skall och p-filtret fylls och motorerna börjar en "diesel-run-away". Udda sak är att Volvo säljer additiv, Eolysvätska, till privatkunder men Mekonomen säljer enbart till verkstäder...)
Extraljus/fjärrljus

20251216_201147.jpg

Köp ny spak.

Kanske har fläktmotståndet gett upp?

Batteri till voc

Du får inte använda nyckeln, då d[…]