Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1622401
Hej!

Har haft lite strul med bränslepumpen innan. Säkringarna var bra men den ville inte fungera. Då bytte jag ändå helt OK säkringar med nya fall i fall och den funkade igen 6 månader (WTF?). Sen slutade igen. Jag tog bort höger ryggstöd vid baksäte och kollade vid själva pumpen. Tog av kontakten och satt in den igen, funkade i 3 månader. Nu har den lagt ner helt. Får ingen ström till pumpen. Alla 6 kablar av matningskabeln av bränslepumpen ger nästan 0 ohm i motstånd sig emellan i kontakten.

Då skulle ju säkringen gå, eller hur?

Fel i kabeln, PEM eller något relä? Har någon haft liknande problem innan? Frågar för att inte behöva plocka isär hela jäkla bilen. Hmm, elproblem med bilen, min favorit :sick:
#1622471
Först av allt, har du tillgång till en ODB-läsare och har kollat att det inte finns felkoder som har med bränslesystemet att göra?

Med den motorn så är det enkel kretslösning enligt schema. se bild nedan.
Spänningsmatningen till bränslepumpen 6/33 kommer från CEM-modulen kontakt A stift A16
Går via kontaktstycke 54/36 (stift 5 blå kabel) till bränslepumpen.
Pumpen jordas via samma kontaktstycke 54/36 (stift 4 svart kabel) till jordpunkt 31/48

Bränslepumpen fungerade enligt dig om man la +12Volt på den.
När du gjorde det, var det direkt på pumpen eller via kontakt 54/36, (se bilder nedan på placering av jordpunkt och kontakt
Om inte bränslepumpmotorn är dålig så låter det som att du har dålig kontakt någonstans.

Förslag på åtgärder.
Det man kan kolla upp är dålig jordning, se bild nedan vart jordpunkt 31/48 är. skruva lös och putsa upp kontakten.
Kolla upp kontakt 54/36 så den inte är bränd eller oxiderad.
Mät med multimeter mellan blå och svart kabel (mät mellan blå kabel och chassijord också) att du får +12volt ett under 1-2 sekunder när du vrider på tändningen.

Ta lös kontakt A på CEM-modulen och kolla stiften så det inte är oxid eller brända stift.

Läste någonstans på detta forum med brända kontakter till själva bränslepumpen, tror det var fas 3 ( ska se om jag hittar tråden)
Schema bränslepump förenklat.png
Schema bränslepump förenklat.png (27.81 KiB) Visad 327 gånger
Jordpunkt 31-48.png
Jordpunkt 31-48.png (239.12 KiB) Visad 327 gånger
#1622505
Hej!

Tack för schemat. Så långt har jag också kommit. Det "roligastge" är att jag får ut ström till pumpen några gånger ibland när jag vrider på tändningen och sen bara lägger den av. Dvs. att jag mäter med multimetern från kontakten och den visar +10-12V en sekund. Sen när jag sätter på kontakten i pumpen slutar strömmen komma??? Nyckelordet här är ibland, det händer inte regelbunden. Min tanke är CEM-modulen, men den har sina flerpolskontakter och är inte alls rolig att pilla på. Har denna versionen av CEM:
open-uri20170706-9455-16ulvay.jpg
open-uri20170706-9455-16ulvay.jpg (32.11 KiB) Visad 258 gånger
Får nog göra det oavsett. Ingen aning vilken är A-kontakten och det är så jäkla trångt att jag får nog avmontera det hela. Berättar mer när jag har kommit så långt.

Har beställt en ny begagnad pump och ska kolla med den. Min pump har väldigt lågt motstånd mellan + och - polerna, typ 150
mOhm. Har kollat på olika videos och där jag kunnat se skulle det ligga runt 800-900 mOhm. Förhoppningsvis är det problemet.
#1622516
Det "roligastge" är att jag får ut ström till pumpen några gånger ibland när jag vrider på tändningen och sen bara lägger den av. Dvs. att jag mäter med multimetern från kontakten och den visar +10-12V en sekund. Sen när jag sätter på kontakten i pumpen slutar strömmen komma??
Det hör till sin riktighet att den bara skall ge spänning till bränslepumpen under 1-2 sekunder när du vrider på nyckeln.
Sen måste motorn starta för att bränslepumpen skall få spänning igen.

Du har ju en iCarsoft, om det samma version som jag har så har du likadana menyer som mig så kan du kolla detta.
Välj CEM modulen och View data.
Markera bränslepumpsreläet, tryck F2 knappen för att kolla statusen.
Slå på tändningen så kommer du se att reläet blir aktivt under 1 sekund för att sedan bli not active.
Startar du motorn så blir den active hela tiden.
Se bild nedan så förstår du vad jag menar.
View data CEM.png
View data CEM.png (524.04 KiB) Visad 89 gånger
Do kan också kika på ECM-modulen också.
Men där hinner man inte se bränslepumpsreläets växling mellan på och av när du vrider nyckel till tändningsläget som man kan se under CEM-menyn.
Nedan en bild på vald data från ECM
View data ECM.png
View data ECM.png (698.02 KiB) Visad 89 gånger

Har du tillgång till tryckluft? Lossa efter […]

Sen med en uppdatering, men efter en lång v&[…]

V60 2014 ljus

Tänkte at montera en ljus ramp på min b[…]

Köpråd och tips

Min 2015 har sakteliga senaste åren få[…]