Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har haft lite strul med bränslepumpen innan. Säkringarna var bra men den ville inte fungera. Då bytte jag ändå helt OK säkringar med nya fall i fall och den funkade igen 6 månader (WTF?). Sen slutade igen. Jag tog bort höger ryggstöd vid baksäte och kollade vid själva pumpen. Tog av kontakten och satt in den igen, funkade i 3 månader. Nu har den lagt ner helt. Får ingen ström till pumpen. Alla 6 kablar av matningskabeln av bränslepumpen ger nästan 0 ohm i motstånd sig emellan i kontakten.

Då skulle ju säkringen gå, eller hur?

Fel i kabeln, PEM eller något relä? Har någon haft liknande problem innan? Frågar för att inte behöva plocka isär hela jäkla bilen. Hmm, elproblem med bilen, min favorit :sick:
Först av allt, har du tillgång till en ODB-läsare och har kollat att det inte finns felkoder som har med bränslesystemet att göra?

Med den motorn så är det enkel kretslösning enligt schema. se bild nedan.
Spänningsmatningen till bränslepumpen 6/33 kommer från CEM-modulen kontakt A stift A16
Går via kontaktstycke 54/36 (stift 5 blå kabel) till bränslepumpen.
Pumpen jordas via samma kontaktstycke 54/36 (stift 4 svart kabel) till jordpunkt 31/48

Bränslepumpen fungerade enligt dig om man la +12Volt på den.
När du gjorde det, var det direkt på pumpen eller via kontakt 54/36, (se bilder nedan på placering av jordpunkt och kontakt
Om inte bränslepumpmotorn är dålig så låter det som att du har dålig kontakt någonstans.

Förslag på åtgärder.
Det man kan kolla upp är dålig jordning, se bild nedan vart jordpunkt 31/48 är. skruva lös och putsa upp kontakten.
Kolla upp kontakt 54/36 så den inte är bränd eller oxiderad.
Mät med multimeter mellan blå och svart kabel (mät mellan blå kabel och chassijord också) att du får +12volt ett under 1-2 sekunder när du vrider på tändningen.

Ta lös kontakt A på CEM-modulen och kolla stiften så det inte är oxid eller brända stift.

Läste någonstans på detta forum med brända kontakter till själva bränslepumpen, tror det var fas 3 ( ska se om jag hittar tråden)
Schema bränslepump förenklat.png
Schema bränslepump förenklat.png (27.81 KiB) Visad 2 gånger
Jordpunkt 31-48.png
Jordpunkt 31-48.png (239.12 KiB) Visad 2 gånger

Först av allt, har du tillgång till en […]

Det finns ingen knapp i bagaget

Idag när vi var på olika ärenden s[…]

Insynsskydd V70

Jag besvarar denna själv. Var ute i bilen och[…]