Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1622287
lennarte skrev: tor 11 dec 2025, 07:25
VolvoB20 skrev:Produktionen av HVO ligger väl på max av vad vi har råvaror till
Finns massor med mark som ligger i träda..... Så hade vilja funnits så hade det nog funkat
Omställningen till hållbart jordbruk utan konstgödsel och bekämpningsmedel kan sänka skördarna till hälften, och redan idag är vi tungt beroende av importerade livsmedel. Att då ta marken till att börja odla energigrödor skulle förvärra läget ännu mera.

Ska vi ha några biodrivmedel är det nog metanol som kan torrdestileras ur nästan vad som helt, tex skogsavfall och dessutom så är ju verkningsgraden enormt mycket högre då man kan köra in hela växten i processen och inte bara något gram olja ur tex ett rapsfrö.

Vi förbrukar 75 miljarder liter diesel i Sverige, att odla så mycket HVO skulle vara stor påverkan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1622309
VolvoB20 skrev:Vi förbrukar 75 miljarder liter diesel i Sverige, att odla så mycket HVO skulle vara stor påverkan
Det är sant
VolvoB20 skrev:Ska vi ha några biodrivmedel är det nog metanol som kan torrdestileras ur nästan vad som helt, tex skogsavfall och dessutom så är ju verkningsgraden enormt mycket h
Då är vi tillbaka till början av detta med bio drivmedel. Var är problemet??? Jag har kört på E85 i 25 år. Och det fungerar. Dock har jag kört olagligt i alla år, det är olagligt att bygga om till E85 drift på ett billigt sätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1622331
Problemet som jag ser det är att etanol och HVO framställs av högkvalitativa jordbruksprodukter och konkurrerar med livsmedelsproduktion. Dessutom krävs omständig jäsning för att få etanol eller att man tex pressar ut några gramm olja ur ett rapsfrö. Det ger väldigt låg avkastning och det blir svårt att producera enorma mängder.

Metanol däremot kan ju framställas av i stort sett vilket billigt avfall som helst, tex skogssvfall. Dessutom använder man rubbet utan att gå via jäsning eller pressa olja ur ett frö. Man torrdestilerar rubbet rakt av och kan därmed få 10 ggr så stor avkastning för samma mängd råvara.

Nu kan man ju tyvärr inte köra det i motorn direkt utan det krävs att man har korrosionssäkra material i bränslesystemer. Det var ju det allt föll på för man ville inte kräva några modifieringar på befintliga bilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1622339
VolvoB20 skrev:Problemet som jag ser det är att etanol och HVO framställs av högkvalitativa jordbruksprodukter och konkurrerar med livsmedelsproduktion. Dessutom krävs omständig jäsning för att få etanol eller att man tex pressar ut några gramm olja ur ett rapsfrö. Det ger väldigt låg avkastning och det blir svårt att producera enorma mängder.
Här nere i södra Halland ligger stora stycken i träda och /eller så är där solceller. Detta på Sveriges bästa åkermark. Östra infarten till Halmstad var till stora delar jordbruksmark, nu är det stora industriområden och flera tunnland med solceller. Lite norröver är det "projekterat" stora områden av den finaste jordbruksmark för solceller. Dår protesterar några få boende (ej markägare/bönder) mot detta. Denna mark används nu till ensilage och betesmark för Sveriges största bondgård (Wapnö), dom har mer än 3500 kreatur.
Så här omkring finns stora möjligheter att odla spannmål för bränsle.Där är även plats mellan raderna med solcellerna att odla. Mellan varje rad med solceller är där nästan lika stor plats som solcellerna tar. Det blir några tunnland att odla på
#1622481
I Sverige säljs 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel. Sveriges totala åkerareal är 3 miljoner hektar. Om vi fullständig avskaffade all matproduktion skulle vi kunna producera 5-6miljoner kubikmeter ethanol till fordonsbränsle. Det räcker alltså inte för att ersätta bensin och diesel? Sen är det ju ett litet problem att det inte skulle finnas någon mat överhuvudtaget.

Solceller är ju uppsatta för att fånga upp så mycket ljus som möjligt. Växter utnyttjar ju solljuset för att driva fotosyntes och växa, i skuggan under solcellerna växer det betydligt långsammare så där kan man inte räkna samma avkastning
#1622485
Likväl som vi importerar bensin och diesel kan vi säkert importera etanol. Det gäller ju bara att få folk att köra på det. Dom allra flesta som har etanolbilar kör ju inte på etanol. Nu tar dom bort skattesubensionen också. Hade varit bättre att sänka priset på bränslet. Det är enda sättet att minska dom farliga utsläppen. Folk i allmänhet skiter fullständigt i naturen om bränslet skulle skulle vara några ören dyrare.
#1622486
Problemet är globalt och att importera flyttar ju bara problemet utomland, det skulle behövad 4 miljarder kubikmeter etanol globalt och för att få fram det räcker det nog inte även om vi fullständigt slutar att producera mat globalt och iställer om för att bara odla för etanolproduktion.

Importerar vi etanol får de vi importerar från köra på något annat istället så vinsten blir ju noll globalt.

Det behövs ett biobränsle som går att producera i tillräckligt stor mängd och inte konkurrerar med matproduktionen.

Hej! bakaxeldelar.se kan säkert hjälpa[…]

HVO 100 för dyrt?

Problemet är globalt och att importera flytta[…]

Låter som en trasig kabel. Se det här: […]

Verktyg kamremsbyte

Mycket av det som säljs på Kina-sajter […]