Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev: Idag, 07:25
VolvoB20 skrev:Produktionen av HVO ligger väl på max av vad vi har råvaror till
Finns massor med mark som ligger i träda..... Så hade vilja funnits så hade det nog funkat
Omställningen till hållbart jordbruk utan konstgödsel och bekämpningsmedel kan sänka skördarna till hälften, och redan idag är vi tungt beroende av importerade livsmedel. Att då ta marken till att börja odla energigrödor skulle förvärra läget ännu mera.

Ska vi ha några biodrivmedel är det nog metanol som kan torrdestileras ur nästan vad som helt, tex skogsavfall och dessutom så är ju verkningsgraden enormt mycket högre då man kan köra in hela växten i processen och inte bara något gram olja ur tex ett rapsfrö.

Vi förbrukar 75 miljarder liter diesel i Sverige, att odla så mycket HVO skulle vara stor påverkan
VolvoB20 skrev:Vi förbrukar 75 miljarder liter diesel i Sverige, att odla så mycket HVO skulle vara stor påverkan
Det är sant
VolvoB20 skrev:Ska vi ha några biodrivmedel är det nog metanol som kan torrdestileras ur nästan vad som helt, tex skogsavfall och dessutom så är ju verkningsgraden enormt mycket h
Då är vi tillbaka till början av detta med bio drivmedel. Var är problemet??? Jag har kört på E85 i 25 år. Och det fungerar. Dock har jag kört olagligt i alla år, det är olagligt att bygga om till E85 drift på ett billigt sätt.
Batteri till voc

Den här voc-generationen med laddningsbart ba[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det finns säkert fiskebåtar som fiskar[…]

HVO 100 för dyrt?

Vi förbrukar 75 miljarder liter diesel i Sve[…]

I min spåkula kommer man inte justera skatte[…]