NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1622392
Hej, kul att läsa alla svar. Många som har kunskap om detta med batterier. Själv har jag haft olika båtar i ett antal årtionden så det där med blybatterier och urladdning har alltid varit intressant. Mitt intryck har varit att om batteriets spänning någonsin har fått sjunka under säg 11.7 V så har det blivit totalt urladdat och därmed skadat. Jag har lite slentrianmässigt svurit, och utan vidare spisning kasserat sådana batterier. Denna gång var jag tvungen att testa lite mer pga hopplösa ledtider för leverans av ett nytt batteri.

Hursom, tänkte berätta att jag drabbades av ett strömavbrott i hemmet häromdagen. Mobilerna var nästan urladdade så jag tänkte försöka använda den gamla bilbatteriet för att ladda dem. Hittade lite kabel och en avbitartång, skalade och kopplade och hade till slut en sån här kopplad mellan bilbatteriet och den ena telefonen https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000059595

Resultatet: Trumvirvel... Ja det visade sig att Erik mfl hade helt rätt, det där batteriet hade inte mycket av sin kapacitet kvar trots de 12.7 V som det uppvisade direkt efter laddning. Det klarade av att lyfta den första mobilen från 14% till 16% laddning, sedan var det slut. Så, att släppa ett totalurladdat batteri i betonggolv, rulla det över gräsmattan etc kan möjligen återge det dess förmåga att kortvarigt ge ifrån sig spänning men dess förmåga att lagra energi verkar i det närmaste vara slut.

Lite skönt ändå att få bekräftat att alla batterier som jag kasserat genom åren inte har slängts i onödan.
#1622395
vafförärdetpådetteviset skrev: Idag, 14:38 ..Mitt intryck har varit att om batteriets spänning någonsin har fått sjunka under säg 11.7 V så har det blivit totalt urladdat och därmed skadat.
Tiden är en faktor också. Om man laddar fullt inom ett par dygn efter en djupurladdning (<10.5V) kan det gå att rädda ett batteri. Men som nytt blir det aldrig.
Har det stått tomt en vecka eller mer brukar det vara rätt kört enligt min erfarenhet.. Sulfateringen blir irreversibel.
Batterier som har låg laddningsstatus kan dessutom frysa sönder eftersom elektrolyten blir mestadels vanligt vatten då svavelsyran binds på blyplattorna

Läste/lärde mig nyligen att ett blybatteri som ständigt ligger t.ex. runt 60% i flera månader kommer att förlora den återstående (oanvända) 40% kapaciteten.
Man behöver alltså ladda till 100% emellanåt dvs slutföra den tidskrävande "absorption charge"-fasen för att få ut full livslängd. Värt att tänka på om bilen mest går korta distanser och aldrig hinner ladda fullt, jag har börjar koppla in c-tek laddare över natten några gånger om året nu.. :-)
#1622413
Batteriers minnen av uppladdning resp urladdning har debatteras mycket. Var väl ett rätt stort problem med NiCd-batterier i mobiltelefoner, om jag minns rätt. Intressant att det finns liknande - gissningsvis ändå inte riktigt lika stora? - problem för blybatterier.

Erik, antar att du kopplar in/ur Cteken manuellt? Jag har fortfarande kvar att lösa hur jag undviker att det nya batteriet går samma väg som det gamla.
#1622414
vafförärdetpådetteviset skrev: Idag, 20:02 Erik, antar att du kopplar in/ur Cteken manuellt? Jag har fortfarande kvar att lösa hur jag undviker att det nya batteriet går samma väg som det gamla.
Blybatterier sägs inte ha någon direkt minneseffekt men de bygger tydligen upp någon slags passivering på det elektrodmaterial som aldrig laddas. Vet inte om det är sulfatering eller någon annan process men det resulterar i "non-recoverable capacity loss" i vilket fall.
Här finns utdrag från och länk till 'battery university' viewtopic.php?f=22&t=176695&p=1554309#p1554309

Å andra sidan, batterier som hålls ständigt på 100% laddning kan drabbas av oxidation på blyplattorna som höjer inre resistansen. Men sådan oxidation "bränns bort" rätt snabbt när man börjar belasta batteriet så det är inget större problem. Lär inte hända i en bil som används någorlunda regelbundet.

Japp, jag kopplar in och ur Ctek manuellt. Då ser jag ju att hela LED-skalan lyser (dvs slutförd absorption/topping-laddning och övergång till "float" har skett) innan jag kopplar bort den..
Elfel baklucka

https://youtu.be/PRIUBEqEgAA?si=REf96t25sV2Xh-3_ […]

C30 med EPA dunk

Både stora högtalare och extra batteri […]

Fyllt på spolarvätska och bytt xenonlam[…]

Halvljus

..Då jag är en glad amatör, som […]