- Idag, 14:38
#1622392
Hej, kul att läsa alla svar. Många som har kunskap om detta med batterier. Själv har jag haft olika båtar i ett antal årtionden så det där med blybatterier och urladdning har alltid varit intressant. Mitt intryck har varit att om batteriets spänning någonsin har fått sjunka under säg 11.7 V så har det blivit totalt urladdat och därmed skadat. Jag har lite slentrianmässigt svurit, och utan vidare spisning kasserat sådana batterier. Denna gång var jag tvungen att testa lite mer pga hopplösa ledtider för leverans av ett nytt batteri.
Hursom, tänkte berätta att jag drabbades av ett strömavbrott i hemmet häromdagen. Mobilerna var nästan urladdade så jag tänkte försöka använda den gamla bilbatteriet för att ladda dem. Hittade lite kabel och en avbitartång, skalade och kopplade och hade till slut en sån här kopplad mellan bilbatteriet och den ena telefonen https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000059595
Resultatet: Trumvirvel... Ja det visade sig att Erik mfl hade helt rätt, det där batteriet hade inte mycket av sin kapacitet kvar trots de 12.7 V som det uppvisade direkt efter laddning. Det klarade av att lyfta den första mobilen från 14% till 16% laddning, sedan var det slut. Så, att släppa ett totalurladdat batteri i betonggolv, rulla det över gräsmattan etc kan möjligen återge det dess förmåga att kortvarigt ge ifrån sig spänning men dess förmåga att lagra energi verkar i det närmaste vara slut.
Lite skönt ändå att få bekräftat att alla batterier som jag kasserat genom åren inte har slängts i onödan.
Hursom, tänkte berätta att jag drabbades av ett strömavbrott i hemmet häromdagen. Mobilerna var nästan urladdade så jag tänkte försöka använda den gamla bilbatteriet för att ladda dem. Hittade lite kabel och en avbitartång, skalade och kopplade och hade till slut en sån här kopplad mellan bilbatteriet och den ena telefonen https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000059595
Resultatet: Trumvirvel... Ja det visade sig att Erik mfl hade helt rätt, det där batteriet hade inte mycket av sin kapacitet kvar trots de 12.7 V som det uppvisade direkt efter laddning. Det klarade av att lyfta den första mobilen från 14% till 16% laddning, sedan var det slut. Så, att släppa ett totalurladdat batteri i betonggolv, rulla det över gräsmattan etc kan möjligen återge det dess förmåga att kortvarigt ge ifrån sig spänning men dess förmåga att lagra energi verkar i det närmaste vara slut.
Lite skönt ändå att få bekräftat att alla batterier som jag kasserat genom åren inte har slängts i onödan.
V70 2.4T -00 gamla karossen men tillv 9906 (dvs efter v20-99) B5244T AW50-42 4-stegs automat adaptiv
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell
945 GL -93 B230FD 116 hkr M47 5vxl Manuell