NCR skrev:förvånar mig att inte vår resident etanol-taliban har sagt nåt än, men det kommer väl... :)
Bäst att du passar dej för att komma med sådana där kommentarer nu när jag är moderator!!!
När det gäller E85-drift och kallstartssvårigheter så kan man i alla fall på bilar med elektronisk insprutning lura styrboxens tempgivare att tro att den befinner sej i norra sibirien. Har gjort så på min 960 och det funkar utan problem ner till -22. Vet flera som gjort liknande både på 740, 940 och 850.
Den motor som trådskaparen syftar på är en motor från -95, vilket medför att det med högsta sannolikhet sitter ett elektroniskt sprut på den. Och då är den allra enklaste konverteringsmetoden att montera större spridare.
För att förhindra haverier så kan man, enligt motormänninskor från racingvärlden, tillsätta lite blyersättning (har inte fått fram någon intervall eller hur mycket). Dock borde den operationen relativt snabbt ta död på katalysatorn i en standardbil.
//Etanoltalibanen
BMW 530xdA Touring M-Sport -09 Min!!

Volvo XC70 D5 -07 Sambons!!
