Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Soljutin
Angående konvertering till E85, vad är det som
"görs" med motorn? Byter man packningar och
ställer om elektroniken eller vad?
av NCR
förvånar mig att inte vår resident etanol-taliban har sagt nåt än, men det kommer väl... :)
av anp
Jag har inte gjort något speciellt alls, mer än att slipat nålen och justerat motorn så den gått bra. Och framförallt billigt.
Nu äger jag inte den bilen längre, och har inte kontakt med ägaren så ofta heller. Men jag vet att denne startat bilen ner till ca, -10° Dock efter en del nötande bör tilläggas.
Jag startade den ganska obehindrat ner till -3 till -5° Men använde oftast motorvärmare.

Nuvarande bil går snålare, och är mycket mer svårstartad även vid plusgrader. Den startar troligen inte i minusgrader, men är heller inte tänkt att köras vintertid.

Angående konverteringar, så tror jag ingen eller väldigt få byter några packningar eller slangar vid konverteringen. Jag har aldrig gjort det, och har heller aldrig sett en skada på gummi/plast i bränslesystemen på de bilar jag skruvat med.
Vet att en del säger sig ha haft skador i plast/gummidetaljer, men det är inget jag sett.
Konvertering av förgasare görs via slipad nål, eller utbytta ( förstorade ) munstycken, på insprutningsmotorer kan en tryckregulator eller kompletterande datastyrbox monteras. Eller byte till större spridare för att ge den ökade mängd bränsle som behövs vid körning på E85.

Många bilar kan köras på E85 helt utan konvertering, men det är väl inte att rekomendera. Sedan bör man ta i beaktning att det kan finnas risker med att konvertera en bensinmotor till E85 drift. Skadorna är väl få egentligen om man ser till hur lite som skrivs på nätet om havererade motorer.
av Infide
Körde brorsans gamla citra op 80% E85 utan problem.
av Soljutin
Ok.....

Många bilar kanske inte behöver så stora förändringar, men
man kan ju lämna in sin bil och få den konverterad till E85,
och det kostar ju "plenty". Varför är det så dyrt kan man undra
om nu inte det görs några större ingrepp? Ursäkta alla frågor
men man blir ju lite nyfiken i ämnet :D.
av anp
Vid konvertering privat, kan man ju inte skylla på någon annan än sigsjälv.
Biltillverkare och eftermarknadsfirmor, vill nog ogärna ha ev, problem förknippade med sitt namn. Därav hängslen, livrem och tights. Och då blir det dyrt både med utveckling, och materialval/utbyte.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad det gäller gummi är det rätt intressant att jämföra bensin och etanol här.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
NCR skrev:förvånar mig att inte vår resident etanol-taliban har sagt nåt än, men det kommer väl... :)
Bäst att du passar dej för att komma med sådana där kommentarer nu när jag är moderator!!! :wink:

När det gäller E85-drift och kallstartssvårigheter så kan man i alla fall på bilar med elektronisk insprutning lura styrboxens tempgivare att tro att den befinner sej i norra sibirien. Har gjort så på min 960 och det funkar utan problem ner till -22. Vet flera som gjort liknande både på 740, 940 och 850.

Den motor som trådskaparen syftar på är en motor från -95, vilket medför att det med högsta sannolikhet sitter ett elektroniskt sprut på den. Och då är den allra enklaste konverteringsmetoden att montera större spridare.

För att förhindra haverier så kan man, enligt motormänninskor från racingvärlden, tillsätta lite blyersättning (har inte fått fram någon intervall eller hur mycket). Dock borde den operationen relativt snabbt ta död på katalysatorn i en standardbil.

//Etanoltalibanen
av anp
Lyfter en gammal tråd då jag blev tilltalad av en herre vid macken sist jag tankade, som tittade avundsjukt på min bränslenota ( E85 ) och jämförde med sin ( BF95 ), och som var lite förvånad över att jag kunder köra en äldre Volvo på E85

Min sist konverterade motor har nu gått ca, 2½ År på enbart E85, och inga problem har visat sig som jag märkt.
Min först konverterade motor justerade jag CO halten på i somras då den låg lite högt, och den har rullat kanske snart 5 År och 7000 Mil gissningsvis.
Ingen motor har uppvisat några läckage, ingen onormal oljeförbrukning har noterats och SBP har varit nöjda med avgasvärdena. Och även intresserade av konverteringsmetoderna.
av *pettson*
Det enda man ska komma ihåg är att det är skillnad på att bilen GÅR och att bilen går korrekt och RENAS efteråt..
Det gäller faktiskt den som inte har kat med. Att mäta endas CO är att liksom tro att man är riktigt ren när det i själva verket finns andra och farligare gaser som pyser ut. VÄRST är faktiskt katalysatorbilar som körs okonverterade och därmed släpper ut MÄNGDER med kväveoxider istället för att rena ifrån dom. Detta eftersom katalysatorn faktiskt till och med tillverkar NOx när det blir totalt fel ingående gas. NOx mäts ju inte i sbp så därmed tror många hemkonverterare att dom kör bilen extremt rent men så är inte fallet alltså. Ska man köra hemkonverterat så är det till att se till så ALLA värden som SBP mäter är bra och det på hela varvtals skalan.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]