NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zoey
#1622351
Äntligen är veckan slut & paketet från Holland (retrofitlab) kom igår
Ikväll har jag således demonterat strålkastarna från bilen och tagit med dom in.

Dom nya projektorerna var i princip lika original med några få undantag, linsen sitter längre ut vilket gör att det inte går att trycka in dom i strålkastaren för då åker platsringen ut i strålkastaren så att säga, men det går att fästa dom som man ska ändå.

Dock vill jag höja ett varningens finger och det är att skruvarna för hållaren till xenonlampan dom ska man skruva fast i projektorn och dom är väldigt mjuka i materialet, så behöver åka och köpa en eller två nya sådana då jag drog sönder skruvskallen.

Tänkte jag bifogar några bilder, för är det någon annan som tycker att exempelvis V50n dom har där hemma på uppfarten ska få leva några år till med gott ljus så rekommenderar jag verkligen det här kittet, vilket ljus det blev, helt otroligt, och för att inte tala om helljuset.

Dock är jag fundersam till det ytterst mörka partiet som blir direkt framför bilen, men ser det inte när jag sitter i bilen, enligt Gemini ska det vara så på V50s bi-xenon projektorer.


Kontrasten mellan övergången vid skäret av halvljusbilden är slående, antar att det ska bli en sådan skarp skiftning?



Helljuset, helt otroligt vilken förbättring det blev.


Här är hållaren som följde med kittet, det är till xenonlampan så monterar man sen sockeln på projektorns baksida där lampan ska in. Dom små svarta skruvarna är dock klena, så var försiktig.


Den lilla plåtbiten som sitter på reflektorn, ovanför plåten som bryter ljusbilden, någon som vet vad den gör? För i kitten följde den inte med, så jag monterade av den från dom gamla projektorerna, men oklart varför den inte följde med dom nya så tänkte att det är väl bäst att montera dom.

Nu återstår bara en ljusinställning, gör nog den hos Volvo för att få det helt korrekt i bredd & höjd.
av Zoey
#1622352
IMG_20251212_205410.jpg
IMG_20251212_205410.jpg (54.59 KiB) Visad 383 gånger
IMG_20251212_205417.jpg
IMG_20251212_205417.jpg (93.21 KiB) Visad 383 gånger
20251212_170107.jpg
20251212_170107.jpg (2.03 MiB) Visad 383 gånger
20251212_200748.jpg
20251212_200748.jpg (3.41 MiB) Visad 383 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1622355
Oj vilket ljus :-)
Men det ser ut som om vänster halvljus står alldeles för högt..
Höger möjligen aningen för lågt.
av Zoey
#1622357
Erik Å skrev: Igår, 21:34 Oj vilket ljus :-)
Men det ser ut som om vänster halvljus står alldeles för högt..
Höger möjligen aningen för lågt.
Ja, men det är nog så va?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1622375
Zoey skrev: Igår, 21:37
Erik Å skrev: Igår, 21:34 .. vänster halvljus står alldeles för högt..
Höger möjligen aningen för lågt.
Ja, men det är nog så va?
Det är inte rocket science att justera själv ;-)
viewtopic.php?f=18&t=186329&p=1617759#p1617759
viewtopic.php?f=19&t=152229&p=1342650#p1342650
av Okalettos
#1622381
Zoey skrev: Igår, 21:10 Dock är jag fundersam till det ytterst mörka partiet som blir direkt framför bilen, men ser det inte när jag sitter i bilen, enligt Gemini ska det vara så på V50s bi-xenon projektorer.

Kontrasten mellan övergången vid skäret av halvljusbilden är slående, antar att det ska bli en sådan skarp skiftning?
Det du beskriver känns mycket väl igen, redan från tiden när jag beställde min V50 Summum år 2004..
Jag påtalade faran med den skarpa övergången för Bilia, som höll med mig och startade upp ett garantiärende.. Det hela slutade med att Volvo så småningom kom fram till att det var en 'produktegenskap' på bixenon, som såldes inte kunde åtgärdas.. Jag blev rejält grinig.. Och ännu grinigare när Volvo i ett svar menade att de var ledande inom både passiv och aktiv säkerhet..
Min åsikt är att den skarpa övergången är direkt farlig.. Jag hade hellre haft lite svagare halvljus men utan den skarpa övergången, ungefär som det är på många andra bilar (inkl andra Volvos)..
'Lösningen' är att själv justera halvljuset till absolut max tillåtet, något som verkstäder sällan gör på grund av risken för att kunden kommer tillbaka efter att ha blivit underkänd på besiktningen.. Att det kan bli så beror på att mätinstrumenten inte alltid korrelerar till 100% mellan olika firmor och besiktningen..
Så, bäst (för bäst ögonkomfort och aktiv säkerhet) är att justera själv och bedöma bländrisken..
Användarvisningsbild
av MickeEng
#1622385
Hallå!
Det där blev ju riktigt bra, bytte till nya strålkastare på min V50i visserligen H7 men blev som natt och dag i både ljusbild och ljusflöde på hel och halvljus.
Mvh///Micke.E
av Zoey
#1622389
Okalettos skrev: Idag, 11:05
Zoey skrev: Igår, 21:10 Dock är jag fundersam till det ytterst mörka partiet som blir direkt framför bilen, men ser det inte när jag sitter i bilen, enligt Gemini ska det vara så på V50s bi-xenon projektorer.

Kontrasten mellan övergången vid skäret av halvljusbilden är slående, antar att det ska bli en sådan skarp skiftning?
Det du beskriver känns mycket väl igen, redan från tiden när jag beställde min V50 Summum år 2004..
Jag påtalade faran med den skarpa övergången för Bilia, som höll med mig och startade upp ett garantiärende.. Det hela slutade med att Volvo så småningom kom fram till att det var en 'produktegenskap' på bixenon, som såldes inte kunde åtgärdas.. Jag blev rejält grinig.. Och ännu grinigare när Volvo i ett svar menade att de var ledande inom både passiv och aktiv säkerhet..
Min åsikt är att den skarpa övergången är direkt farlig.. Jag hade hellre haft lite svagare halvljus men utan den skarpa övergången, ungefär som det är på många andra bilar (inkl andra Volvos)..
'Lösningen' är att själv justera halvljuset till absolut max tillåtet, något som verkstäder sällan gör på grund av risken för att kunden kommer tillbaka efter att ha blivit underkänd på besiktningen.. Att det kan bli så beror på att mätinstrumenten inte alltid korrelerar till 100% mellan olika firmor och besiktningen..
Så, bäst (för bäst ögonkomfort och aktiv säkerhet) är att justera själv och bedöma bländrisken..
Ja, intressant, att Volvo själva säger att det ska vara så, nu har jag inte haft bilen sen ny, utan köpte den begagnad när den fyllde tio, men det är längesedan nu.
Ska snart in på besiktning så ska klura ut justeringen innan dess. Den bakre nedersta justerskruven går inte skruva på när lyktan är på sin position monterad.
Halvljus

Dock är jag fundersam till det ytterst m[…]

Tyvärr så är det inte så i m[…]

Verktyg kamremsbyte

Kvalitetsmärken levererar ~80% av vridet som […]

Det här fick jag idag så nu blir det et[…]