Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Då var det klubbat officiellt då, 90% bort av utsläppen om 14 år.

Det borde innebära att majoriten av bilar som säljs idag inte komer köras till de är slut utan måste skrotas i förtid. Inte ens om alla byter till elbil till 2040 kommer vi väl ned 90% så fordonsflottan måste reduceras radikalt..

90% av flyget ska vara neutralt

90% av jordbruk och matproduktion

90% av industri och produktion

90% av byggnation och uppvärmning

en utmaning

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-h ... -till-2040
Alright, ska fossilbilarna kunna fasas ut på 15 år så bör försäljningen stoppas, eller åtminstone begränsas kraftigt, omedelbart.
Jag väntar :-D
Det går ju att hälla annat i tanken än bensin och diesel. Etanol som det inte talas om längre och HVO. Sen skrevs det om biobensin för några år sedan vad hände med det? ”– Vi har försökt vara tydliga med att det här är ett småskaligt test för att testa produkten också på kommersiella stationer, sedan tar vi resultaten med oss. Det är för tidigt att tala om en bredare kommersialisering, säger Teir.”
https://www.svd.se/a/BjyMW0/ny-biobensi ... 520procent.
Senast redigerad av 1 20FJan, redigerad totalt 0 gånger.
Biobränslen kan ersätta några procent av oljan ja.. mer än så finns inte :-/
Det går förstås att tillverka syntetiska bränslen om man har väldigt gott om energi (läs elproduktion)
Fick ändra mitt inlägg. Länken till OKQ8 om syntetisk bensin blev tydligen bara för vanlig bensin ändå.
Tydligen inget intresse alls för det än och nedlagt?

Det kommer ju räcka till de som vill betala för det, troligen blir det ohållbart dyrt att bruksköra sina bilar med förbränningsmotorer på flytande bränsle i framtiden. Samtidigt kommer efterfrågan på olja minska vilket sänker det priset, eller kommer man sluta pumpa upp olja är ju den stora frågan?
20FJan skrev: Igår, 20:33 Fick ändra mitt inlägg. Länken till OKQ8 om syntetisk bensin blev tydligen bara för vanlig bensin ändå.
Tydligen inget intresse alls för det än och nedlagt?

Det kommer ju räcka till de som vill betala för det, troligen blir det ohållbart dyrt att bruksköra sina bilar med förbränningsmotorer på flytande bränsle i framtiden. Samtidigt kommer efterfrågan på olja minska vilket sänker det priset, eller kommer man sluta pumpa upp olja är ju den stora frågan?
Oljan kommer köras upp av världens miljarder människor I resten av världen utanför EU.

Biobränslen är en fis i rymden och räcker inte till bilar, bussar, lastbilar, jordbruk, fartyg, anläggning och flyg. Speciellt som vi ska minska utsläppen där med istället för att ta vårt jord och skogsbruk till bioenergi.
Erik Å skrev: Igår, 19:05 Alright, ska fossilbilarna kunna fasas ut på 15 år så bör försäljningen stoppas, eller åtminstone begränsas kraftigt, omedelbart.
Jag väntar :-D
EU har redan börjat riva upp beslutet att förbjuda bensin och diesel så alla som vill kommer kunna köpa bensin och dieselbilar, men man kommer inte kunna tanka dem.

Detta kommer leda till spänningarna i EU ökar. Slovenien, Ungern och nu i veckan Tjeckien tex där Andrej Babiš vann och han motsätter sig EUs forcerade väg vad gäller omställningen. Man har ju till och med ett parti som heter motoristerna som samlade nästan 7% på den enda frågan om bensin och diesel.

Om detta fortsätter kommer vi få se ett helt annat försvagat EU än det vi har idag. :-/ . Extrempartier som aldrig hade haft en chans att existera normalt kan plötsligt bli stora och ta sig till makten när folk börjar känna sig desperata när de börjar känna sig upptryckta mot väggen av tuffa kostnader för omställningen.

För stora grupper är det ju bara en avlägsen dröm att kunna investera i ny uppvärmning, ny elbil, nya solceller och ny eltraktor.
Jallemet skrev: Idag, 10:52 Ska jag vara skitdryg så går det att köra en oljebrännare på den mesta oljan och etanol går det att koka hemma.
Var köper du oljan? Ryska skuggflottan?

Jag köper några liter matolja per år. Skulle jag köra bilen måste jag tusendubbla inköpen till några tusen liter, om flera gör det lär det inte räcka till.

Att producera några tusen liter etanol till bilen lär krävas lokaler. Inköp av dyra råvaror och massor av el till destillering

Biltemas motsvarar original. Tankpumpen ska bara […]

Ska jag vara skitdryg så går det att[…]

Elpriset

Effektavgift har ännu inte införts h&aum[…]

HVO 100 för dyrt?

Produktionen av HVO ligger väl på ma[…]