Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Då var det klubbat officiellt då, 90% bort av utsläppen om 14 år.

Det borde innebära att majoriten av bilar som säljs idag inte komer köras till de är slut utan måste skrotas i förtid. Inte ens om alla byter till elbil till 2040 kommer vi väl ned 90% så fordonsflottan måste reduceras radikalt..

90% av flyget ska vara neutralt

90% av jordbruk och matproduktion

90% av industri och produktion

90% av byggnation och uppvärmning

en utmaning

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-h ... -till-2040
Alright, ska fossilbilarna kunna fasas ut på 15 år så bör försäljningen stoppas, eller åtminstone begränsas kraftigt, omedelbart.
Jag väntar :-D
Det går ju att hälla annat i tanken än bensin och diesel. Etanol som det inte talas om längre och HVO. Sen skrevs det om biobensin för några år sedan vad hände med det? ”– Vi har försökt vara tydliga med att det här är ett småskaligt test för att testa produkten också på kommersiella stationer, sedan tar vi resultaten med oss. Det är för tidigt att tala om en bredare kommersialisering, säger Teir.”
https://www.svd.se/a/BjyMW0/ny-biobensi ... 520procent.
Senast redigerad av 1 20FJan, redigerad totalt 0 gånger.
Biobränslen kan ersätta några procent av oljan ja.. mer än så finns inte :-/
Det går förstås att tillverka syntetiska bränslen om man har väldigt gott om energi (läs elproduktion)
Fick ändra mitt inlägg. Länken till OKQ8 om syntetisk bensin blev tydligen bara för vanlig bensin ändå.
Tydligen inget intresse alls för det än och nedlagt?

Det kommer ju räcka till de som vill betala för det, troligen blir det ohållbart dyrt att bruksköra sina bilar med förbränningsmotorer på flytande bränsle i framtiden. Samtidigt kommer efterfrågan på olja minska vilket sänker det priset, eller kommer man sluta pumpa upp olja är ju den stora frågan?
OBD-uttag

IMG_2275.jpeg Nåjå jag skäms li[…]

Fick ändra mitt inlägg. Länken till[…]

Volvo car UX

Jag är villig att slå vad om att vi int[…]

Ja det är en B4 diesel (logiken varför d[…]